Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 243, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

28.8.2015 - Väistämisvelvollisuus selkeämmäksi

Liikenne- ja viestintäministeriössä on käynnissä tieliikennelain uudistus, jossa ihmisiä tuntuu eniten närästävän aiottu liikennemerkkiuudistus: liikennevirasto aikoi muuttaa liikennemerkkien hahmot sukupuolineutraaleiksi, mutta ajatuksesta on kaiketi luovuttu.

Liikennemerkkien päivittäminen ei liene olennaisin asia lakiuudistuksessa. Jotain pitää tehdä esimerkiksi väistämissäännöille, joiden heikko tuntemus on tosiasia. Pyörätieltä ajoradalle tulevan pyöräilijän väistämisvelvollisuus on ollut voimassa jo vuodesta 1997, mutta pari vuotta sitten valmistuneen tutkimuksen mukaan vain noin 34 prosenttia vastaajista tiesi pyörätien ja ajoradan risteämiskohdan väistämisvelvoitteen oikein.

Tiettävästi liikenne- ja viestintäministeriössä harkitaankin väistämissääntöjen muuttamista ainakin pyörätien jatkeella. Pyörätien jatke on merkitty tiehen kahdella valkoisella katkoviivalla: merkintätapa vaihtelee hieman riippuen siitä, onko pyörätien jatkeen rinnalla myös suojatie. Vaikka suojatie ja pyörätien jatke olisivat rinnakkain, ne ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.

Lain mukaan pääsääntö on, että pyörätieltä tuleva pyöräilijä saa ajaa tien yli pyörätien jatketta pitkin, mutta hänen on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa ajoradan muuta liikennettä. Autoilijan tai motoristin puolestaan on väistettävä, kun hänellä on liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus tai hän on kääntymässä pyörätien jatkeen yli.

Tosin silloin jos pyöräilijä taluttaa pyöräänsä, hän muuttuu jalankulkijaksi, joten autoilijan on pysähdyttävä.

Tarvitaan selkeämpiä sääntöjä. Yksi vaihtoehto on ottaa käyttöön eurooppalainen malli, jossa pyörätien jatkeen merkki maalataan katuun vain, jos autolla on väistämisvelvollisuus. Samalla käytetään kärkikolmiota kertomaan autoilijoille, että heidän on väistettävä pyörätien jatketta käyttävää pyöräilijää.

Porissa näkee esimerkiksi Itsenäisyydenkadulla usein pyöräilijöiden yltiöpäisiä kadunylityksiä, joista selvästi huomaa, että he luulevat autoilijan olevan väistämisvelvollinen, vaikkei kolmiota olekaan.

Aivan kuin oma henki ei olisi vaarassa. Viimeisen kolmen vuoden aikana Suomessa on kuollut vuosittain keskimäärin 21 ja loukkaantunut 820 pyöräilijää. Lähes kahdessa tapauksessa kolmesta pyöräilijän kuolemantapauksissa osallisena oli auto. Yli puolet henkilövahingoista tapahtui pyörätien jatkeella risteyksessä.

Paitsi kypärän käyttö myös oman pään käyttö kannattaisi, eli säännöt tuntea, mutta säännöt pitää saada myös selkeämmiksi, vaikka sitten lisäämällä kärkikolmioita autoilijoille.

Nyt kysymme

Oletko valmis pidentämään työaikaa?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva

 

Kuva: Uusi Aika