Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Asiakaspalvelusta

Kuva: Asiakaspalvelusta

Olen hymähdellyt uutisille ihmisistä, jotka jäävät sähköisten palveluiden ulkopuolelle sen takia, ettei heillä ole kykyä tai välineitä käyttää niitä. En hymähtele enää. Pilkka tömähti kipeästi omaan nilkkaani ja samalla menetin uskoni pankin asiakaspalveluun tai uskoni ainakin horjui. Kävi nimittäin niin, että hukkasin avainlukulistani, kirjoittaa Tarja Tiilimäki.

Osuuspankin puhelinneuvojan ohjetta noudattaen marssin Osuuspankin Bebopin konttoriin noutamaan uutta listaa. En saanut, koska ajokortti ei enää riittänyt. Lain mukaan tarvittiin joko henkilökortti tai passi henkilöllisyyden todistamiseksi.

Ei auttanut, että olen osuuspankkilaisuuden perinyt kotoa eli ollut pankkiryhmittymän jäsen niin kauan kuin olen ylipäätään pankkipalveluita käyttänyt. Minulla on sekä käyttö- että säästötila ko. pankissa ja vakuutukset OP-Pohjolassa. Edes nämä sitoumukset eivät riittäneet siihen, että minut olisi ajokortilla tunnistettu minuksi. Tällä kokemuksella rikastuneena voin todeta, että niin sanotulla kanta-asiakkuudella ei ole pankkimaailmassa mitään merkitystä.

Tilannettani hankaloitti myös, että passini oli vanhentunut ja en ollut hankkinut henkilökorttia. Eli minulla ei ollut loppujen lopuksi mitään asiakirjaan, jolla olisin pystynyt henkilöllisyyteni todistamaan. Eli kaikki mikä voi mennä pieleen, meni pieleen.

Pankkitiskillä seisoessani tunsin itseni lähinnä rikolliseksi ja nöyryytetyksi ihmispoloksi, joka on joutunut sääntö-Suomen jyräämäksi. Ilman avainlukulistaa olin kädetön käyttämään yhtäkään sähköistä palvelua. Eipä siinä olisi auttanut edes ryhtyä polkemaan jalkaa lattiaan. Ohje oli, että hanki väliaikainen henkilökortti, niin palataan sitten asiaan. Päädyin tilaamaan uuden passin ja otin samalla riskin sinnitellä pari viikkoa digiyhteiskunnan ulkopuolella.

Ymmärrän kyllä, että pankin pitää noudattaa lakia, mutta siitä huolimatta toivoisi asiakaspalveluun edes häivähdyksen inhimillisyyttä ja tilannetajua. Etenkin siitä syystä, että pankit ovat itse olleet ajamassa palveluita nettiin; tunnuslukujen ja avainlukulistojen taakse.
Mitä tästä opimme? Ainakin sen, että laittakaa hyvät ihmiset henkilöllisyysasiakirjanne ajan tasalle NYT, jos meinaatte saada asiallista palvelua myös pankkikonttorissa.


Tarja Tiilimäki
Kirjoittaja on Uuden Ajan vakituinen avustaja ja teatterikriitikko

 

5.6.2019 09:00

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Aiotko käydä maakunnan kesätapahtumissa?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva