Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Selän ongelmat voidaan ennaltaehkäistä

Kuva: Selän ongelmat voidaan ennaltaehkäistä

Porin Pihlavassa yritystään pyörittävä fysioterapeutti Tuula Paasiaho on ollut alalla vuodesta 1986. Sinä aikana selkäongelmaisten määrä ei ole hänen mielestään sanottavasti lisääntynyt, mutta viime vuosina asiakasrakenteessa on tapahtunut selvä muutos.

- Terveyden- ja vanhushoitoalan ongelmat ovat itseasiassa näkyneet meillä jo vuosia. Yhä enemmän saamme asiakkaita alalta. Työ on sekä fyysisesti ja psyykkisesti niin kuormittavaa, että loppujen lopuksi ei kenenkään keho eikä pää kestä.
Paasiaho kertoo, että fyssarin vastaanotolle tullaan hyvin usein tilanteessa, että on jo pidemmän aikaa haettua apua ja esimerkiksi jumpattu ohjeiden mukaan, mutta siitä huolimatta selkävaivat eivät ole hellittäneet, vaan ongelma on jopa pahentunut.
- Näissä tilanteissa on hyvin usein kyse siitä, ettei ole alun alkaenkaan selvitetty syytä mistä kipu johtuu.
Paasiaho korostaa, ettei valmiita paketteja tai yhtä keinoa, jotka sopisivat jokaiselle, ei ole olemassakaan. Hoidon tarve esimerkiksi akuutissa ja kroonistuneessa selkäkivussa on erilainen, mutta yksi asia on kuitenkin otettava aina huomioon.
- Asiakas pitää aina kohdata yksilönä. Kivusta kärsivä haluaa tulla kohdatuksi, nähdyksi, ohjatuksi ja neuvotuksi. Toiselle riittää tilanteen kartoittamisen jälkeen jumppaohjeet ja toinen tarvitsee enemmän ohjausta ja seurantaa, jotta motivaatio säilyisi.
Ylös ulos ja lenkille! kulunut sanonta pätee niin selkäkipujen hoidossa kuin niiden ennaltaehkäisyssä. Liikunta on todettu tehokkaaksi alaselän kipujen lievittäjäksi. Kroppa tarvitsee haastamista, tasapainoa ja vaihtelua. Esimerkiksi yksipuolisella ja väärin tehdyllä kuntosaliharjoittelulla voidaan saada selän kannalta paljon pahaa aikaan, vaikka se lihaskunnon kannalta onkin suotavaa.
Selkäkipujen taustalla on yleensä pakaralihasten heikkous tai epätasapaino. Paljon istumatyötä tekevällä myös lonkan koukistajat ovat yleensä heikot ja kireät, mikä heijastuu selkään. Ongelmat saattavat Paasiahon mukaan johtua siitä, että koko lantioalueen lihashallinta on hukassa.
- Monessa tapauksessa vasta fyssarin kanssa asiakas oppii hahmottamaan oman kehonsa ja sen kautta myös pois vääristä ja haitallisista liikkeistä.
Terveysliikuntasuositusten mukaan liikuntaa tulisi harrastaa viikossa vähintään pari ja puoli tuntia. Sen voi jakaa useammalle päivällä ja vähän kerrallaan. Tärkeää on löytää itselleen sopiva ja mielekäs liikuntamuoto.
Tupakat pois ja piiput piiloon!- kehotusta kannattaa noudattaa, jos haluaa kohdella selkäänsä hyvin.
- Tupakointi on varsinkin selän välilevyille todella haitallista. Yhdenkin tupakan jälkeen välilevyjen verenkierto estyy moneksi tunniksi, Paasiaho muistuttaa.

Tarja Tiilimäki

20.2.2019 09:00

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Aiotko äänestää kevään eduskuntavaaleissa?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva