Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

"Varhaiskasvatus kannattaisi aloittaa jo 5-vuotiaana"

Kuva: "Varhaiskasvatus kannattaisi aloittaa jo 5-vuotiaana"

OAJ:n, eli opettajien ammattijärjestön puheenjohtaja Olli Luukkainen kävi viime viikolla Porissa kertomassa opetusalan tuoreimpia uutisia ja tulokulmia tuleviin eduskuntavaaleihin.

-On sama mikä puolue tulevissa eduskuntavaaleissa voittaa tai häviää. Meidän on joka tapauksessa huolehdittava kasvatuksesta, koulutuksesta, tieteestä ja tutkimuksesta.
Yhteiskunnan muutokset, kuten koulutuksen eriarvoistuminen ja alhainen syntyvyys pakottaa miettimään miten opetusta kehitetään tasa-arvoisempaan suuntaan ja miten muun muassa maahanmuuttokysymys hoidetaan. Oppivelvollisuuden laajentaminen sekä alku- että loppupäistä aina täysi-ikäisyyteen asti ehkäisisi Luukkaisen mukaan syrjäytymistä. Tutkimusten mukaan heikkojen osaajien määrä on yli kaksinkertaistunut ja muun muassa 9-luokkalaisten taidot eivät kerta kaikkiaan tahdo riittää jatkokoulutukseen.
-Varhaiskasvatus pitäisi aloittaa jo 5-vuotiaana, joista kaksi ensimmäistä vuotta olisivat joustavia, leikin kautta lähestyttävää esiopetusta. Tämä nykyinen 6-vuotiaana aloitettava malli on vain aikoinaan päätetty, me voisimme tehdä toisenlaisenkin päätöksen.  Itse asiassa tätä mallia on jo useammankin puolueen vaaliagendalla, sanoi Luukkainen.
Koulutuksen haasteita riittää. Lukiolaisista ja ammatillisten aineiden opiskelijoista hälyttävät 20% keskeyttävät opintonsa.
-Kun kaikki oppilaat pitää sijoittaa johonkin, vaikka pakolla, sellaisillekin koulutusaloille, joihin heillä ei ole mitään intressiä, on seurauksena keskeyttäminen, sanoi tilaisuuden järjestäjiin kuulunut OAJ:n Satakunnan puheenjohtaja Arja Laulainen.
Luukkaisen mukaan tätä ongelmaa voitaisiin pienentää, jos sama opo, eli oppilaan ohjaaja seuraisi oppilaan mukana yläkoulusta aina ammatillisiin opintoihin asti. OAJ-lla on tähän tähänkin ratkaisuehdotus.
Syntyvyyden väheneminen vähentää luonnollisesti koululaisten määrää. Kun lapsia syntyy 48 000 ja koulutuspaikkoja on 127 000, niin yksinkertaisellakin matematiikalla pystyy päättelemään sen tietävän suuria muutoksia tulevaisuudessa. Todennäköisesti se tarkoittaa isoja yksiköitä ja tulevaisuuden koulutyö ja opiskelut tapahtuvat kunnan ylläpitämässä kampusmaisessa osaamiskeskittymässä. Isot yksiköt tuovat mukanaan etuja, mutta myös ongelmansa, sillä jokainen koululainen on yksilö ja ansaitsee oman huomionsa.
-Suomessa on 59 kuntaa, joissa on jo nyt vain yksi koulu ja 100 kuntaa, joissa niitä on kaksi. Tulevaisuudessa kouluverkko muuttuu rajusti, on yhdistettävä kuntia lisää. Köyhän kunnan liittyminen toiseen köyhään ei kuitenkaan ratkaise ongelmia. Ja jos koulut lähtevät, niin lähtevät lapsetkin, toteaa Luukkainen.
Kouluissa opettajan aika menee erityistä tukea tarvitsevien kanssa, siis vain muutaman oppilaan kanssa. Porissa on purettu erityiskouluja, mutta pienryhmät on sentään luvattu pitää, kertoo Arja Laulainen.

Leea Pennanen-Salli

5.12.2018 09:00

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet laittanut jouluvalot?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva