Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

AKT Satakunnassa: Jäsenhankintaan pitää panostaa uusin keinoin

Kuva: AKT Satakunnassa: Jäsenhankintaan pitää panostaa uusin keinoin

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:llä on koko maassa noin 50 000 jäsentä ja Satakunnassa noin 3500. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa ja terminaaleissa.

AKT:n Porin toimistossa työskentelevä aluetoimitsija Jouni Nylund toteaa, että suurimpana haasteena Satakunnassa on tällä hetkellä saada lisää jäseniä erityisesti ns. kumipyöräaloilta.
- Esimerkiksi satamissa järjestäytymisaste on kautta aikain ollut lähes 100 prosenttia. Kumipyöräaloilla, eli autoliikennepuolella taas on todella paljon pieniä yhden ja muutaman hengen yrityksiä, joiden työntekijöitä on vaikea saada järjestäytymään. Nuoret kuskit liittyvät helpommin Loimaan kassaan, joka on meille paha kilpailija, Nylund kiteyttää.

Nylundin mukaan jäseniä on yritetty houkutella erilaisilla kampanjoilla ja seisoskelemalla huoltoasemien pihoilla, mutta tämän tyyppiset toimet eivät tunnu riittävän. Samaa mieltä on Porin Autoalantyöntekijät 060:n puheenjohtaja Johanna Honkaranta.
- Nuoret kuljettajat tuntuvat pitävän työpaikalla vallitsevia oloja ja etuja itsestään selvinä ja Suomen lakiin kuuluvina. He eivät tiedä, että nykyiset työehdot on saatu aikaan liiton toimesta kovalla työllä ja väännöllä. Työehtosopimuksiin kirjatut asiat, kuten esimerkiksi palkankorotukset, minimipalkat, ilta- ja yövuorolisät ja lomarahat, eivät suinkaan sisälly Suomen lakiin, vaan niiden säilyttäminen vaatii yhtä kovaa väähtöä joka kerta kun työehtosopimuksista neuvotellaan työnantajapuolen kanssa, Nylund ja Honkaranta tähdentävät.
- Ay-liike tosin saa syyttää tässä asiassa myös itseään. Jäsenhankinnassa on liikaa painotettu työttömyyskassojen merkitystä ja jätetty vähemmälle sen kertominen, että Suomen hyvät työolot ovat palkansaajaliittojen ansiota, Nylund jatkaa.

Nylundin ja Honkarannan mukaan AKT:ssa onkin nyt menty mukavuusalueen ulkopuolelle ja otettu mallia Teollisuusliitosta, jossa on käytössä järjestämisen keinot.

Mitä eroa sitten on järjestämisellä ja jäsenhankinnalla? Jäsenhankinnan tavoitteena on erilaisten toimenpiteiden avulla saada liitolle lisää jäseniä. Järjestämisen tavoitteena taas on luoda pysyvä aktiivisuuden toimintamalli, jossa jäsenhankinta on yhtenä kiinteänä osana. Järjestäjä auttaa työntekijöitä järjestäytymään ja käyttämään perusoikeuksiaan omien tavoitteidensa saavuttamiseksi. Järjestämistyön periaatteena on, ettei edunvalvontaa tehdä ihmisten puolesta, vaan heitä autetaan tekemään sitä itse ja kehittymään osaaviksi ay-aktiiveiksi.

Järjestäjäksi voi ryhtyä kuka tahansa, joka on valmis oppimaan uutta ja kehittämään itseään. Hyvä järjestäjä osoittaa oman osaamisensa tekojen kautta. Järjestämisen yksi tärkeimmistä periaatteista onkin se, että merkitystä on vain sillä mitä tehdään, ei sillä mitä sanotaan.

Maarit Kautto

17.10.2018 09:00

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet laittanut jouluvalot?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva