Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Jo loppui suvi suloinen

Kuva: Jo loppui suvi suloinen

Jo loppui armas aika ja suvi suloinen. Kesä on ohi kun koulu alkaa, ainakin koululaisten mielestä.

Alkavana lukuvuonna peruskoulussa otetaan käyttöön uusi opetussuunnitelma. Samoin lukion aloittaville tulee uusi opetussuunnitelma.
Peruskoulun opetussuunnitelmassa tavoitteet ovat ylevät: oppilaasta tulee aktiivinen tiedonetsijä, joka ottaa itse selvää asioista, opetustavat monipuolistuvat, oppiaineiden rajat kaatuvat jne. Luokkahuoneista lähdetään tutustumiskäynneille esimerkiksi yrityksiin ja museoihin. Oppimisesta pitäisi tulla entistä mielenkiintoisempaa ja hauskempaa.

Mitä uutta tässä sitten on? Vuosikausia on ainakin puhuttu oppiaineiden rajojen ylittämisestä, ja retkiä yrityksiin ja museoihin on tehty maailman sivu.

Niin tai näin, uudistuksessa iso rooli on opettajilla. Voi jopa väittää, että uuden opetussuunnitelman toteutuminen on suurimmaksi osaksi kiinni opettajista. OAJ painottaa opettajien täydennyskoulutuksen merkitystä.

 OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen muistuttaa, että oppimistapojen ja opetusmenetelmien myllerrys asettaa opettajan työlle entistä suurempia vaatimuksia.

– Opettajat ovat kuitenkin valmiita muutokseen, mutta he tarvitsevat työnsä tueksi täydennyskoulutusta ja päättäjien tukea. Täydennyskoulutuksen järjestäminen opettajille pitäisi säätää velvollisuudeksi. Nykyisin täydennyskoulutusta lyödään laimin tai koulutuspäiviä leikataan säästösyistä.

OAJ odottaa hallitukselta elokuun lopun budjettiriihestä korjausliikkeitä koulutuksen hyväksi.

Suomalainen koulujärjestelmä on pitkään ollut brändi ja vientituote, ja suomalainen opettajankoulutuskin kuuluu maailman huippuun. Uutena todisteena tästä on se, että suomalaiset lukiolaiset saivat heinäkuun lopussa kaksi pronssimitalia nuorten biologian olympialaisissa Vietnamissa. Menestys kertoo opetuksen laadusta: suomalaisia ei erikseen valmenneta kilpailua varten niin paljon kuin muissa maissa.

Pisa-menestys on yhä melko hyvä, mutta oppimistulokset ovat laskeneet ja ennen kaikkea oppiminen on eriarvoistunut.
Suomalaisen koulun kuningasidea, tasa-arvo, ei enää toteudu, sanoi Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen johtaja, professori Jouni Välijärvi YLE:n haastattelussa.

– Kansainvälisesti verrattuna tilanne on vielä kohtuullisen hyvä. Meillä vahvuus on edelleenkin se, että oppilaiden väliset erot on pienempiä kuin muualla. Mutta sillä ei erotuta enää ollenkaan niin selvästi kuin aikaisemmin.

Välijärven mukaan yhä useampi koululainen jää Suomessa alle lukutaidon minimitason. Vuoden 2016 Suomessa on lähes lukutaidottomia nuoria. Sanat ja kirjaimet osataan, mutta luetun ymmärtäminen on jo toinen juttu.

Myös alueellisesti ja väestöryhmittäin erot ovat kasvaneet, ja vanhempien koulutustausta vaikuttaa lasten oppimistuloksiin kaikissa oppiaineissa.

Välijärvi ehdottaa yksilöllisempää perusopetusta:

– Koulun tasa-arvon tulisi nykypäivänä olla ennemminkin osaamisen tasa-arvoa, ei sitä, että koulutuksen tarjonta kaikille on sama.
Välijärvi haluaa koko koulutuspolitiikan pohjan uusiksi. Pitää taas löytää samanlainen yhteisymmärrys kuin vuosikymmeniä sitten, kun nykyinen peruskoulu luotiin. Peruskoulu pitää keksiä uudelleen.

Mutta ei hyvältä näytä, koulutuksen säästöt ja opettajien lomautukset syövät heti kättelyssä pohjaa myös uusilta opetussuunnitelmilta.

Heli Kokko 

12.8.2016 08:22

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva