Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Soini jätti pelastamatta kuljetusalan

Kuva: Soini jätti pelastamatta kuljetusalan

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soinin takinkääntö asiassa kuin asiassa on jo tullut selväksi. Harva kuitenkaan olisi uskonut, että perussuomalaiset antaisivat periksi ulkomaalaisen rekkaliikenteen vyörymiselle Suomeen. Kuljetusalan yrittäjien ja työntekijöiden musta viikko on koittanut, sillä hallituspuolueet ovat runnomassa tällä viikolla läpi muutoksen, jonka myötä ulkomaalaiselle rekkaliikenteelle ei asetettaisi enää kansallisia ehtoja.

Perussuomalaiset olisivat voineet siis pelastaa kuljetusalan. Ministeri Soini esitteli kuitenkin heti hallituskauden aluksi ulkoministerivastuullaan kabotaasilainsäädännön kansallisten ehtojen poistamista. Ongelmana ei enää ollutkaan, että siellä missä EU, siellä ongelma. Asia ei saanut silloin juurikaan julkisuutta. Kabotaasi onkin vaikea asia. Sillä tarkoitetaan maan sisäisiä tilapäisiä kuljetuksia vieraan maan rekisterissä olevalla ajoneuvolla. Toukokuun 2008 alusta lähtien ovat uudet EU-maat Viro, Latvia, Liettua, Puola, Slovakia, Tsekki ja Unkari toimineet Suomen markkinoilla. Tuloksena laittomien kabotaasikuljetusten määrä on lisääntynyt rajusti.

SDP on vastustanut jo koko edeltävän hallituskauden ja kuluneen oikeistohallituksenkin kauden sitä, että kabotaasiliikennettä helpotettaisi. Ongelma juontaa jo keskustan edeltävältä hallitusajalta. Vanhasen II hallituksen aikaan vuonna 2009 kabotaasiliikennettä koskeva EU-asetus hyväksyttiin kansalliseen lainsäädäntöön. Viime kaudella määritelmiä tarkennettiin ja lisättiin mm. tilaajavastuuta harmaan talouden torjumiseksi. Sen jälkeen on siis tehty paljon, että ulkomaalaisia rekkoja ei vapauteta Suomen teille ilman rajoituksia. Tästä huolimatta Suomen uusi oikeistohallitus esitti viime kesäkuussa ja uudelleen joulukuussa ulkoministeri Timo Soinin johdolla, että Suomen lainsäädännöstä kumottaisiin kabotaasia eli vieraassa maassa rekisteröidyllä ajoneuvolla tehtyä valtion sisäistä kuljetusta koskevat kansalliset määritelmät.

Aito pelko on, että ulkomaalaiset halvat toimijat tuhoavat suomalaisen kuljetusalan työn. Suomalaiset kävisivät vain lastaamassa ja purkamassa, mutta varsinaisen kuljetuksen hoitaisi ulkomaisissa kilvissä oleva auto. Olennainen kysymys on, mitä suomalaisesta kuljetusalasta jää jäljelle, kun kabotaasia helpotetaan. Me emme usko, että Suomen tulee olla EU:n mallioppilas, ja että EU:lle tulisi antaa tässä asiassa periksi. Tanskakaan ei ole tekemässä niin.

Nyt kun puolalaiset rekat vyöryvät selkeästi alemmilla palkoilla suomalaisille teille ja suomalainen työmies korvataan puolalaisella, pelkona on, että tulemme menettämään kuljetusalan työpaikat. Kuljetusyrittäjät ovat tehneet paljon investointeja. Alalla on ollut koko ajan kannattavuuspulmia, ja rekkamiehet painavat todella pitkää päivää jo nyt. Paitsi, että menetetään työpaikkoja, tulee konkursseja. Samalla on mahdollista, että monen miljardin verotulot menetetään.
On käsittämätöntä, miksi tätä ulkomaisen rekkaliikenteen vapauttamista ajetaan, sillä se vie leivän kuljetusalamme pöydästä. Kun markkinoille syntyy vilppiä ja halpatyöläisyyttä, heikkenee kotimaisten yritysten, erityisesti Pk-yritysten elinmahdollisuudet. Olennainen uhka on myös se, että kotimaiseen rekisteriin ei jää riittävästi kuljetuskalustoa, kun suurin osa kalustosta on ulkomaalaisissa nimissä. Lopputuloksena on pidemmällä aikavälillä poikkeusoloissa käytettävissä olevien ajoneuvojen ja talviolosuhteisiin tottuneiden kuljettajien määrän väheneminen, mikä vaikeuttaa tietenkin yhteiskunnan kriittisten kuljetusten turvaamista.

Yksi kabotaasin edellytyksistä on se, että Suomessa tehtävistä kuljetuksista pitää maksaa ulkomaisille kuljettajille sama palkka kuin suomalaisille.

Asiantuntijat pitävät tämän valvontaa mahdottomana, koska ulkomaalaisilta yrityksiltä ei saada vahvistettuja mm. palkka- ja työehtosopimustietoja.

Yksi mies olisi voinut pelastaa suomalaisen kuljetusalan, mutta pelastamisen sijaan kaikenlaisia selityksiä tekemättä jättämiselle on Soinilla kyllä riittänyt. Yksi ihminen muuten voi kuitenkin vaikuttaa: ellei muuten, niin jättämällä allekirjoituksen Fair Transport Europe- aloitteeseen lopettaa sosiaalinen polkumyynti, halpatyövoiman käyttö, surkeat työolot ja suoranainen hyväksikäyttö maalla, merellä kuin ilmassa. Yhdyn täysin aloitteen huoleen siitä, että eurooppalaiset pelisäännöt puuttuvat ja harmaa talous kukoistaa. Kärsijöinä ovat rehelliset, vastuulliset yrittäjät ja työpaikkansa epäreilussa kilpailussa menettävät kuljetusalan ammattilaiset.

Kansanedustaja Krista Kiuru

17.6.2016 08:00

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva