Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Tietoista vatulointia?

Kuva: Tietoista vatulointia?

Sipilän hallitus tunnetaan kovasta vatuloinnista. Kuluneella viikolla on taas vatuloitu oikein kunnolla. Kolmekin ministeriä on jälleen sekoillut esityksiensä kanssa. Julkinen ristituli on syystäkin ollut suurta.

Lieneekö sattumaa vai ei, mutta sekä ministeri Anne Berner (kesk.) että Jari Lindström (ps.) esittelivät ideoitaan samana maanantaisena päivänä. Liikenneministeri Berner esitti taksiliikenteen vapauttamista kilpailusta.

Esitys sisältää aidon riskin taksiliikenteen valumisesta suurille yrityksille nykyisen pienyrittäjävaltaisen taksiliikenteen sijaan. Kiintiöistä vapautettujen taksilupien siirtäminen yhtiöille auto- ja kuljettajakohtaisuudesta helpottaa alan keskittymistä alueittain ja yhdistettynä vapaaseen hinnoitteluun, se lisää riskiä hintatason nousuun, vaikka puheet ovat täysin toisen suuntaiset. Hulluinta on, että taksiluvat kuitenkin periytyisivät yhä yhtiöiden välillä. Kuljettajilta ei vaadita enää paikallistuntemusta eikä kielitaitoa. Käytännössä oikeastaan lähes jokainen, jolla on auto, voi alkaa taksiyrittäjäksi. Valppaana saa olla jatkossa Viron mallin mukaan, kenen kyytiin hyppää ja mitä se maksaa, jos Bernerin esityksille tulee tukea.

Jos liikennepolitiikka ei ole vielä ollut tarpeeksi solmussa, lisää kerrointa tuli Bernerin ehdotuksesta yhtiöittää liikennepolitiikka. Idea sinänsä ei ole vieras tälle oikeistohallitukselle, sillä ensin yhtiöitettiin maat ja vedet, sitten sote-ratkaisun kautta terveyskeskukset ja sairaalat ja nyt tiet ja radat. Bernerin yhtiöittämisehdotus tarkoittaisi käytännössä sitä, että liikenteen miljardien kansallisomaisuus siirrettäisi eduskunnan budjetti- ja päätäntävallan ulottumattomiin. Tuskin valtion omistama suuryhtiö toteuttaisi Satakunnan enemmistön luottamukseen pohjautuvaa liikennepolitiikkaa, esimerkiksi yhdenvertaisen aluekehityksen, kansallisen kilpailukyvyn ja työllisyyden näkökulmasta. Eikä hallituksen jäseniä voisi vaihtaa samalla tavalla kuin kansanedustajia, jos jollakin alueella luottamus loppuu. Bernerin yhtiöhanke mahdollistaisi tulevaisuudessa myös kansallisomaisuuden pilkkomisen helpommin. Nimittäin yhtiöön voisi siirtää monet sellaiset toiminnot, jotka voitaisiin sitten myydä (raideliikenne jne).

Työministeri Lindström puolestaan esitti joukon ehdotuksia työttömän työnhakijan kurittamiseksi. Käytännössä ei olisi enää mahdollisuutta työttömyyden alkaessa etsiä oman alan ja koulutustaustan mukaisia töitä. Työttömille räätälöidään työnäyte-kokeilu, jonka pohjalta palkaton työ entisestään lisääntyy. Lisäksi työmatkat pitenevät jo kolmeen tuntiin. Sääliksi käy myös lapsia, joiden päiväkotipäivät pidentyvät yli 11 tuntiin. Ei voi kuin ihmetellä, miksi hallitus keikuttaa jatkuvasti kilpailukykysopimusneuvotteluita uusilla kiristyksillä vanhojen päälle. Kuinka paljon suomalainen palkansaaja joustaa jouston päälle -- hallitushan lupasi neuvottelukierroksen alkaessa, että ei enää uusia kiristyksiä.

Tätä Lindströmin pakkopihviä mainostettiin pakettina, joka lisää työllisyyttä ja vähentää kannustinloukkuja. Eilen eduskunnan täysistunnossa ihmeteltiin, onko opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen käynyt lainkaan hallituksen avokonttorilla, kun enää ei ollut tietoakaan kannustinloukkujen purkamisesta. Opetusministeri toi esityksen päivähoitomaksujen roimista korotuksista eduskuntaan huolimatta siitä, että korotusten toteutuessa yhä suurempi osa äidistä ja lapsista tulee jäämään ehdotuksen myötä kotiin. VATTin laskelmien mukaan kannustinloukkujen vuoksi alle 2500 euroa tienaavien yksinhuoltajien ei kannata päivähoitomaksujen noustessa enää ottaa työtä vastaan. Perussuomalaisten Pohjois-Pohjanmaan piirin puheenjohtaja kiteytti suoraan päivähoitomaksujen noston seuraukset Ilta-Sanomien haastattelussa (19.4.):

”Olen kannustinloukussa. Insinöörinä tykkään tehdä laskelmia. Laskin, että on kannattavaa olla kotona. Nyt kun on pienet lapset, käytin tilaisuuden hyväksi.”

Krista Kiuru

Kirjoittaja on SDP:n kansanedustaja ja varapuheenjohtaja. 

22.4.2016 09:18

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva

 

Kuva: Rajala