Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

"Väylien yhtiöittämisen malli ei toimi demokratiassa"

Kansanedustaja Krista Kiuru (sd.) arvostelee ankarasti liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin tiistaina esittelemää mallia valtion tie-, rata- ja meriväylien yhtiöittämisestä.

 

Kiuru muistutti, että liikennepolitiikka on tähän asti ollut yksi julkisen vallan työkaluista, kun on haluttu nopeuttaa esim. asuntotuotantoa tai teollisia investointeja. Bernerin esitysten toteutuessa eduskunnalta poistuisi budjettivallan myötä määräysvalta, jolloin uusi osakeyhtiö lipuisi kansanvallan ohjauksen saavuttamattomiin. Uusi yhtiö toimisi kuitenkin eri lainalaisuuksilla alueellisuuden, kansallisen kilpailukyvyn ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta.

- Nykyisistä valtionyhtiöistä löytyy jo nyt esimerkkejä joiden omistajaohjausta on syystäkin arvosteltu. Nyt ministeri Berner on perustamassa harmaata vyöhykettä valtionyhtiöllä, jossa julkisen vallan kannalta yhteiskunnan perustehtävät ja yksityinen sijoitustoiminta sekoittuvat. Jatkossa liikennepolitiikan vaikutusvaltaisimmat olisivat muutamat hallituksen jäsenet vaaleilla valitun eduskunnan sijaan. Uusi yhtiö mahdollistaisi tulevaisuudessa myös kansallisomaisuuden pilkkomisen helpommin, toteaa Kiuru.

Ministeri esitti, että jatkossa väylien rahoitus korvattaisiin käyttäjämaksuilla, joita jokainen maksaisi tarpeidensa mukaan. Valtion väyläinfrastruktuuria on yleisesti pidetty yhteisesti verovaroin ylläpidettävänä omaisuutena, joka jokaisen kansalaisen liikkumisen lisäksi mahdollistaa myös muut yhteiskunnan toiminnot, johon käyttäjäperusteinen maksu sopii huonosti. Kyseenalaisena voi myös pitää esityksen lopullisia vaikutuksia kansalaisten kustannuksiin, vaikka liikenteen verotusta kevennettäisiinkin, niin kustannukset sekä yhtiön katteet olisi silti kerättävä liikenteestä. Verotuksen sijaan kustannukset piiloutuisivat maksujen lisäksi lippujen sekä palvelujen ja tuotteiden hintoihin. Valvonta vaatisi myös käytännössä, että Ollilan työryhmän esityksen mukaisesti otettaisiin käyttöön liikkumista paikantava järjestelmä laskun seuratessa perässä.

- On selvää, että maksajia löytyisi enemmän ruuhka-Suomen liikenneväylille ja joko suhteelliset kustannukset nousisivat muualla Suomessa tai väylien taso ja kunto laskisi. Pidän ministeri Bernerin esitystä vaarallisena Suomen kansan kannalta. Onko tämä sellaista ideologista keskittämistä joka Keskustalle käy? kysyy Krista Kiuru.

Kiuru pitää sinänsä hyvänä, että väylien rakentamisen ja väylänpitoon kuitenkin voidaan kehitellä uusia, oikeudenmukaisia malleja. Tiukka julkisen talouden kehys sitoo tällä hetkellä väylähankkeita liikaa ja Sipilän hallitus on leikannut väylärahoitukselta rahoitusta väylänpidon parantamiseksi erityisesti alemmalla tieverkolla.

- Tämän kokoluokan asiassa, jossa on kyse kymmenien miljardien valtionomaisuudesta sekä miljardien vuosittaisista sijoituksista, ei yhden ministerin valmistelu riitä. Jos uusia malleja kehitetään, tarvitaan kaikkien puolueiden hartiat,  päättää Kiuru.

19.4.2016 09:08

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva