Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Jaloista päähän

Kuva: Jaloista päähän

Uusi vuosi aloitetaan hyvillä aikomuksilla. Luvataan syödä terveellisemmin ja liikkua enemmän kuin ennen jne.

Siispä aikomuksiin. Joku on sanonut, että vahvat reisilihakset ovat vanhan naisen paras ystävä. Miksei myös vanhan miehen, mutta väitetään, että varsinkin iäkkäillä naisilla on voimaa jaloissaan jopa 30–40 prosenttia vähemmän kuin (vanhoilla) miehillä.

Jos ja kun vanha ihminen joutuu pariksi viikoksi petipotilaaksi, sängystä nouseminen on vaikeaa, koska lihasvoima heikkenee nopeasti. Terveen miehen sanotaan menettävän lihasvoimastaan 10 prosenttia 20 päivässä ja iäkkään ihmisen jopa viisi prosenttia vuorokaudessa.

Eli jos on istuminen osoitettu vaaralliseksi, sänky se vasta hengenvaarallinen on.

Vahvat reisi- ja perslihakset takaavat sen, että pystyy liikkumaan omilla jaloillaan ja pysyy pystyssä ja tasapainossa, mistä seuraa, että viranomaiset ja lähiomaiset eivät pääse niin helposti hyppimään nenille.

Hesarin Anna-Stina Nykänen kirjoitti taannoin, kuinka helppo on oppia uusia huonoja tapoja ja vastaavasti kuinka vaikea on oppia uusia hyviä tapoja. Hän kertoi työkaveristaan, joka kuntoili jäämällä pois ratikasta jo oopperatalon kohdalla ja kävelemällä sieltä työpaikalleen rautatieaseman tuntumaan. Hyvä idea, ajatteli kolumnisti, mutta vielä kirjoitusvaiheessa hän ei ollut jaksanut omaksua itse tuota uutta tapaa kuntoilla.

Minullakin kesti kauan ennen kuin aloin hyödyntää kodin ja työpaikan portaita arkiliikuntaan. Kumpikin on neljännessä kerroksessa – kotona on 50 rappua ja työmaalla 67. Portaissa kävely tekee terää myös sydämen pumppausteholle. Tiedä sitten mitä polvet tuumaavat.

On tosiaan vaikea omaksua uutta, terveellistä elämäntapaa. Siirsin portaissa kävelyn aloittamista ja annoin itseni käyttää hissiä, jos se oli kohdalla. Kas kummaa, aikaisemmin hissi ei juuri koskaan ollut kohdalla, mutta nyt kyllä on.

Liikunta vaikuttaa myönteisesti muuhunkin kuin vanhan naisen reisiin ja sydämeen. Liikunta on herkkua myös aivoille. ”Liikunta on yhteydessä kognitiivisiin eli tiedollisiin kykyihimme, kuten oppimiseen ja muistiin. Tutkimukset ovat paljastaneet, että liikunta vahvistaa muistialue hippokampusta.” (HS 26.11.2015).

Edellä oleva tutkimus tehtiin hiirillä, mutta on niitä tehty ihmisilläkin. ”Mitä vahvemmat jalat, sitä terävämpi pää”, kirjoitti sama lehti 11.11. 2015. Ikääntyvän ihmisen jalkalihasten ja aivojen kunnon välillä on selvä yhteys, osoittavat lontoolaisen King’s Collegen tutkijat kaksostutkimuksessaan. He seurasivat 324:ää tervettä naispuolista kaksosparia kymmenen vuoden ajan ja mittasivat useita terveydestä ja elämäntyylistä kertovia muuttujia.

Vahvajalkainen kaksonen säilytti yleensä kognitiiviset kykynsä paremmin kuin heikkojalkainen sisar. Lisäksi vahvajalkaisilla havaittiin kymmenessä vuodessa vähemmän ikääntymiseen liittyviä muutoksia aivoissa kuin muilla. Sisarusparit olivat 43–73-vuotiaita. Tarkkaa tietoa siitä, miten jalkavoimien lisääntyminen vaikuttaa aivoissa, ei vielä ole, mutta  tutkimukset jatkuvat.

Portaiden kiipeäminen saa puuskuttamaan, mutta aika kauan saa näköjään kiipeillä, että puuskutus lyhenee eli palautuminen nopeutuu. Kuinka kauan joutuukaan odottamaan, että voima virtaa jaloista päähän? Ja kuinka kauan jaksan kiipeillä, vai minne se tie olikaan kivetty hyvillä aikomuksilla?

31.12.2015 09:00

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva