Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Tehokkuutta vai oikeudenmukaisuutta?

Kuva: Tehokkuutta vai oikeudenmukaisuutta?

Tehokkuus on tärkeää, mutta oikeudenmukaisuus on välttämätöntä.
Näin lopetti sosiaalioikeuden professori, tohtori Pentti Arajärvi luentonsa työväenhistorian seuran Salinin Selskapin keskustelutilaisuudessa keskiviikkona Porissa. Hän puhui sosiaalipolitiikasta suhtautuen äärimmäisen kriittisesti sosiaalipalvelujen yksityistämiseen.

Arajärvi ihmetteli kunnissa leviävää ilmiötä siirtää sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamista yksityisille yrityksille. Palvelujen yksityistämisen ja ulkoistamisen kannattajat ovat perustelleet muutosta sillä, että yksityinen pystyy tuottamaan palvelut tehokkaammin kuin kunta, ja näin syntyisi säästöjä.

Hänen mielestään tuo yhtälö ei toimi, sillä jos yritys tuottaa palvelut samalla laadulla, jota kunta edellyttää omalta tuotannoltaan (minkä pitää olla lähtökohtana), niin myös hintalapun pitäisi olla sama.

Arajärvi myös muistutti, että myös kunta voi tehostaa palvelujaan, vaikkakin siihen voi olla yksi paha este: kunnallinen demokratia. Lautakunnan liikkeet ovat aina hitaampia verrattuna siihen, jos päätöksen tekee yrityksen toimitusjohtaja yksinään.

Satakunnassakin on joka tapauksessa kosolti esimerkkejä siitä, että kun kunta on kilpailuttanut palveluja yksityisillä, niin säästöjä ei ole juuri syntynyt. Mieluummin hinta on kallistunut.

Tuorein esimerkki löytyy Porista, joskaan ei sosiaalipalveluista. Teknisen palvelukeskuksen johto halusi väkisin ulkoistaa Itä-Porin katujen kunnossapidon. Mutta kun myös kaupungin omalle kunnossapidolle annettiin mahdollisuus tehdä tarjous, niin oma työ osoittautui selvästi edullisimmaksi.

Monessa kunnassa yksityistettyjä palveluja onkin vedetty takaisin kunnan itsensä tuottamiksi.
Ulkoistamisen puolustajat ovat vedonneet myös kunnallisten palvelujen raskaisiin hallintokuluihin. Arajärvi muistutti kuitenkin, että hallintokulujen osuus julkisissa palveluissa on vain 3 prosenttia. Tämä koskee niin valtiota, kuntia kuin esimerkiksi Kelaa.

Oikeudenmukaisuuden  vaatimus on kokonaan oma lukunsa. Sen pitäisi olla ehdoton julkisissa palveluissa.
Pentti Arajärven mukaan kunnissa kasvava palvelusetelien käyttö sosiaalipalveluissa ei edistä oikeudenmukaisuutta. Se on jopa epäoikeudenmukaisempi kuin tavallinen ulkoistettu palvelu.

Palvelusetelissä kunta maksaa tietyn osan, ja palvelun käyttäjä - potilas - maksaa loppuosan. Normaalissa julkisessa palvelussa ja myös ulkoistetussa palvelussa kustannusten jako menee niin, että palvelu maksaa jotakin, käyttäjä maksaa asiakasmaksun ja kunta maksaa lopun.

- Palveluseteli kääntää koko kunnallisen palveluajatuksen päälaelleen, Arajärvi muistutti.

Hänen mielestään palveluseteli on ennen kaikkea julkista tukea elinkeinoelämälle, mutta sosiaalipolitiikan tehtävä ei ole tukea elinkeinoelämää vaan tasoittaa kansalaisten elämisen edellytyksiä.

Palvelusetelin ainoana hyvänä puolena voidaankin pitää sitä, että se lisää yksilön valinnanvapautta siitä, mistä hän palvelunsa haluaa hankkia. Todellisen valinnanvapauden esteenä voi olla kuitenkin raha, siis se, kuinka paljon palvelun ostajalla on sitä käytettävissään.

Niin väärältä kuin se tuntuukin, niin oikeudenmukaisuuskin on ideologinen asia. Jokainen katsoo sitä omasta aatepohjastaan. Nalle Wahlroosin oikeudenmukaisuus on erilaista kuin vaikkapa alle 2 000 euroa kuukaudessa ansaitsevan siistijän.

Jukka Vilponiemi

4.10.2013 10:30

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Oletko löytänyt kanttarelleja?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva

 

Kuva: Rajala