Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Muutama konsti talousrikollisuuden kitkemiseksi

Kuva: Muutama konsti talousrikollisuuden kitkemiseksi

Ottamatta tässä yhteydessä kovin laajalti kantaa Vihreiden kehitysministeri Heidi Hautalan pimeän työvoiman käyttöön liittyvään töppöilyyn, muistutan kuitenkin hänen itsekin toimineen hallituksen asettamassa harmaan talouden työryhmässä. Asia saa allekirjoittaneen lähinnä nauramaan, vaikkakin mietin, ymmärtääkö Hautala tuollaisessa asemassa olevana edes hävetä tekoaan joskin asiaa anteeksi pyysikin?

No se Hautalasta tällä erää, mutta Hautalan tapaus kuitenkin osoittaa, että huomattavilla veromenetyksillä on vinoutuva vaikutus moneen asiaan, muun muassa veronmaksumoraaliin.

Tätä kirjoittaessa olin juuri kotiutunut eräästä tilaisuudesta, johon Raumalla vieraillut Työministeri Lauri Ihalainen toi valtiovallan kuulumisia. Työministerin alustuksen päätteeksi heräsi kohtuullisen laajalti keskustelua muun muassa juuri harmaan talouden torjunnasta, johon Ihalainen vastasi muun muassa hallitusohjelmaankin kirjatulla harmaan talouden torjuntaohjelmalla ja siinä mainituilla toimenpiteillä.

Rajallisen palstatilan vuoksi en tässä yhteydessä luettele Ihalaisen Raumalla mainitsemia hyviä ja toimivia toimenpiteitä harmaan talouden kitkemiseksi. Yhteenvetona kuitenkin totean, että vaikka 22 toimenpidettä sisältävällä tavoiteohjelmalla tavoitellaan 300–400 miljoonan euron vuosittaista verojen ja sosiaalivakuutusmaksujen lisäystä, nyt esitetyt ja jo toteutetut toimenpiteet ovat edelleen täysin riittämättömiä.

Sen lisäksi, että kotimainen ja ulkomainen yritystoiminta on saatettava tasavertaiseen asemaan ja tilaajan vastuu todelliseksi, on työvoiman tasavertaisen kohtelun edellytyksiä vahvistettava. Myös pääomatulojen verovalvonta on kiiruusti saatettava samalle tasolle muiden tuotannontekijätulojen kanssa. Ongelmana edellä esitetyssä ovat erityisesti ns. rajoitetusti verovelvolliset, enintään kuusi kuukautta Suomessa töitä tekevät yritykset, joiden työnantajalla ei ole Suomessa kiinteää toimipaikkaa. Hölmökin voi päätellä, että verot jäävät tuolloin helposti maksamatta myös työntekijän Suomeen lähettäneeseen maahan.

Vaikkakin hämärämiesten harmiksi on maan hallituksen toimesta viimeaikoina saatu muutamia hyviä päänavauksia, ainakin tuohon edellä mainitsemaani kuuden kuukauden sääntöön on voitava jotenkin puuttua tai muuten hukka perii. Kyseinen puolen vuoden sääntö on omiaan myös tarpeettomasti heikentämään omien ja ulkomaisten työntekijöiden suhteita. Toivottavasti asiaan löytyy lääke EU:ssa kangerrellen etenevästä direktiivistä (jonka nimeä en muista), jolla käytännössä taattaisiin työntekijöitä ulkomaille lähettävien yritysten kirjaamisvelvollisuudesta verorekisteriin.

Varsin mielenkiintoinen ajatus olisi myös Pauli Vahteran kirjassaan ”Yrittäminen on kaunein tapa ottaa vastuu elämästä” esittämä idea, jossa kansalaisille annettaisiin oikeus tehdä verotuksen ja byrokratian ulkopuolella työtä tuhanteen euroon saakka kuukaudessa sillä edellytyksellä, että henkilö ei ilmoittaudu sosiaaliturvan hakijaksi. Tällainen malli saattaisi vähentää harmaata taloutta, kun pienet kuitittomat aputyöt eivät enää olisi rikoksia. Nykyisessä kotitalousvähennyksessä on Vahteran mielestä sellainen vika, että se hyödyntää vain henkilöitä, joilla olisi muutenkin varaa maksaa kotiavusta ilman veroetuakin. Uudistuksen myötä mummo ei enää olisi rikollinen maksaessaan kotipihansa lumenluonnista pientä korvausta.

Suuret kalat maksamattomien verojen osalta kuitenkin kutevat kansainvälisen sijoitustoiminnan veroparatiisikikkailuissa ja kovasti ihmettelen, miten tuollainen juridisesti ottaen täysin laillinen verokikkailu voi vielä nykypäivänäkin edes ylipäätään olla mahdollista? Onko niin, että kukaan ei uskalla puuttua vai onko taaskin niin, että riittävän suuri joukko maailman päättäjistä kumartaa vain ja ainoastaan pääomien suuntaan?

Lääkkeeksi edellä esittämäni väittämän korjaamiseen esitän niin sanotun Tobinin veron pikaista käyttöönottoa, jolla käytännössä hillittäisiin kaikkiin valuuttasiirtoihin kohdistuvaa spekulaatiota. Ymmärrän toki, että alun perin Nobel-palkitun taloustieteilijän James Tobinin esittämän veron käyttöönotto edellyttäisi kaikkien maailman valtioiden yhtäaikaista veron ratifiointia osaksi omia verojärjestelmiään. Muussa tapauksessa toiminta edelleen siirtyisi aina sinne, missä kyseistä veroa ei ole olemassa.

Jollakin aikataululla uskon Tobinin veron käyttöönoton kuitenkin olevan mahdollista, koska esimerkiksi vuoden 2008 finanssikriisin jälkeisissä tunnelmissa vero sai ainakin Euroopassa laajalti kannatusta. Nyt pitäisi vain löytyä joku riittävän vaikutusvaltainen intressi, joka alkaisi asiaa ajamaan. James Tobin esitti veroa vuonna 1972, kun valuuttojen Bretton-Woods-sääntelyjärjestelmä oli murtunut vuonna 1971.

Jari Mäki-Korte

22.3.2013 09:26

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva