Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Sähköpostimainonnan uhri

Kuva: Sähköpostimainonnan uhri

Joskus ennen joulua erehdyin vastaamaan netissä kyselyyn, joka liittyi erään tuotteen mainostamiseen. Tämä kyseinen tuote kiinnosti minua, joten annoin sähköpostiosoitteeni. Ja siitäkös sitten riemu ratkesi! Sähköpostiini alkoi tulvia jos jonkinmoisia mainoksia ja pikavippitarjouksia tuotteista, joista en ollut yhtään kiinnostunut ja joiden mainoksia en ollut halunnut. Päivässä viestejä tuli ainakin 50.

Jotkut mainoksista olivat erittäin harhaanjohtavia. Eräänkin sähköpostin otsikko oli: Koskien sähkölaskuasi. Kun katsoin tarkemmin, selvisi, että siinä mainostettiin pikavippimahdollisuutta. Toisessa viestissä tarjottiin ylimääräistä lapsilisää 140 euroa kuukaudessa.

Eräs viesti kertoi, että saan kännykän ilmaiseksi. Sen verran toki ymmärrän, että mitään ei anneta ilmaiseksi ja niinhän se olikin, että jos olisin vastaanottanut ns. ilmaisen kännykän, olisin samalla sitoutunut vaikka mihin.

Ja sitten alkoi myös puhelin soida: Hei Maarit. Kerroit kyselyssä olevasi kiinnostunut terveydestä, meillä olisi sinulle nyt erittäin iloisia ja hyviä uutisia. Saisit tämän tuotteen vain postikulujen hinnalla ..... jne. Eräälle myyjälle katkaisin vihdoin puhelun tylysti kesken, koska hän ei millään käsittänyt, että en tilaa dvd-elokuvaa vain 2,90 euron hintaan. Tämä tilaus kun olisi samalla liittänyt minut jonkin clubin jäseneksi ja sen jälkeen elokuvia olisi tullut kerran kuukaudessa.

Itse olen sen verran varovainen, että en mene halpaan sähköpostimainonnassa tai puhelinmyynnissäkään. Sähköpostimainokset poistan lukematta ja puhelinmyyjille sanon heti alkuun, että ”kiitos ei”. Nyt soittelu onkin loppunut ja sähköpostimainonta laantunut.

Mietin vain sitä, että joku toinen saattaa hämmentyä joutuessaan moisen mainoshyökkäyksen uhriksi. Etenkin ikäihmisten on vaikea vastustaa sähköpostien tulvaa tai puhelinmyyjien kaunopuheisuutta. Moni tilaakin hätäpäissään kaikenlaisia tavaroita, joita ei todellakaan tarvitse. Ja jos kaiken tilaa, mitä puhelimessa ja sähköpostissa tarjotaan erittäin edullisesti, on pian todellisessa velkavankeudessa.

Sähköpostiviestin lähettämistä useille henkilöille, jotka eivät sitä ole tilanneet, eivätkä halunneet, kutsutaan spämmäykseksi.

Suurin osa spämmeistä on mainoksia, ja koska niiden lähettäminen on niin halpaa, voidaan viesti lähettää kaikkiin osoitteisiin, jotka tunnetaan. Usein spämmääjälle lähetetty poistopyyntö postituslistalta johtaa roskapostin lisääntymiseen, koska lähettäjäpuoli huomaa, että kyseisessä osoitteessa joku lukee viestejä.

Euroopan komission mukaan spämmäys maksaa Internetin käyttäjille kymmenen miljardia euroa vuodessa. Spämmin vastaanottamisesta aiheutuu useiden eri arvioiden mukaan keskimääräiselle käyttäjälle parin euron kulut kuukaudessa. Spämmi on siis pohjimmiltaan taloudellinen ongelma: viestien lähettäminen on hyvin halpaa, mutta vastaanottaminen kallista.

Spämmääjät käyttävät myös viattomia välikäsiä viestiensä lähettämiseen. Näin he välttävät vastaanottajapäässä olevat estot kyseisen spämmärin osoitteesta tulevalle postille, koska näyttää, että viesti on tullut jostain muualta. Välikäsi saa vastaanottajien valitukset niskoilleen sekä käyttää turhaan resursseja spämmääjän hyödyksi.

Toinen tapa on ottaa sähköpostiosoite muutamaksi päiväksi kokeiltavaksi, ilmaiseksi tietysti. Ja lähettää sen kautta tuhansia viestejä, jonka jälkeen osoite hylätään. Palveluntarjoaja kuluttaa aikaa ja rahaa sotkujen siivoamiseen.

Suomessa mainosten lähettäminen ilman vastaanottajan etukäteistä suostumusta sähköpostitse on kielletty. Internettiä tai sähköistä viestintää eivät kuitenkaan valtioiden rajat rajoita, joten viestejä voi joka tapauksessa tulvia mistä päin maailmaa tahansa.

Vähän aikaa sitten julkaistun Mainostajien Liiton jäsenkyselyn mukaan mainostajat aikovat panostaa entistä enemmän verkkomainontaan, sosiaaliseen mediaan sekä mobiili- ja sähköpostimainontaan.

Eräiden arvioiden mukaan jo yli puolet sähköpostiviestinnästä on spämmiä. Monen sähköpostilaatikko on muuttunut käyttökelvottomaksi roskapostin takia. Lisäksi on nähtävissä, että spämmi haittaa vakavasti sähköisen viestinnän käyttöä myös toisella tapaa: ihmiset eivät uskalla roskapostin saamisen pelossa antaa yhteystietojaan silloinkaan kuin se olisi aiheellista. Tämä uhkaa koko sähköpostijärjestelmän toimivuutta. Sähköisen viestinnän kehittymiselle on tärkeää, että ihmiset uskaltavat antaa sähköiset yhteystietonsa.

Itse opin sähköpostimainostulvan uhriksi joutumisestani sen, että en enää anna sähköpostiosoitettani minnekään selvittämättä ensin hyvin tarkkaan millaista viestittelyä osoitteen antaminen tarkoittaa. Minusta sähköpostilaatikkoni on tarkoitettu henkilökohtaista viestintääni varten, ei jollekin hämäräperäiselle firmalle edulliseksi tavaksi mainostaa tuotteitaan ja palvelujaan.

Maarit Kautto

1.2.2013 09:00

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Oletko löytänyt kanttarelleja?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva

 

Kuva: Rajala