Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Paatilla

Kuva: Paatilla

Tapasin hiljattain Porin kadulla Elomaan Markun. Hän murehti sitä, mihin oli joutunut hänen isänsä, edesmenneen taidemaalarin Aarne Elomaan maalaama taulu Porin pääterveysaseman aulan seinältä. Suuri maalaus kuvasi Aarnen äitiä aikansa sairaanhoitajan asussa viime vuosisadan alkupuolella. Aarne Elomaan perikunta lahjoitti maalauksen Porin kaupungille sillä ehdolla, että se sijoitetaan terveyskeskuksen aulaan.

Taulu oli poistettu paikaltaan pääterveysaseman remontin alta kuulemma johonkin varastoon. Tarkempi paikka ei ollut Markun tiedossa.

Markku kertoi myös lähtevänsä paatille. Minä tietysti kysymään, että missä hän paattiaan säilyttää. ”Turun satamassa”, kuului vastaus. Hän oli näet lähdössä laivaristeilylle.

Laivaristeilylle olimme lähdössä mekin. Odotukset olivat korkealla, onhan Turun ja Tukholman välinen merimatka läpi saaristojen kiehtova kokemus kauniina kesäpäivänä.

Eikä siinä mitään. Paattimatka olikin pääpiireissään ihan miellyttävä kokemus. Vaan ei kuitenkaan aivan.
Tuntuu siltä, että laivayhtiöt ovat kilpailleet itsensä niin tiukoille, että aikataulutkin pettävät.

Silja Europan piti lähteä aikataulun mukaan Turusta kello 20.15. Laiva oli tullut edelliseltä matkaltaan satamaan aikataulun mukaisesti tuntia aikaisemmin, mutta tunti oli ilmeisesti liian lyhyt aika siivota laiva, ja me matkustajat pääsimme astumaan laivaan vasta 20.45.

Olimme varanneet päivällisen laivan ravintolasta heti lähdön jälkeen alkavaan kattaukseen. Kattaus oli merkitty aikatauluun kello 20.15-22.00. Vietyämme matkatavarat hyttiin pääsimme päivälliselle vasta noin kello 21. Samalla meille ilmoitettiin, että ruokailuaikaa on vain siihen 22:een saakka.

Pari tuhatta matkustajaa vetävä laiva oli jokseenkin täynnä, ja täynnä oli myös buffet-ravintola. Siinä sitten jonotimme muiden mukana särvintä ja juomaa, ja lopputuloksena oli, että ruokaa piti lapata suuhun kuin viimeistä päivää. Hikkahan siinä oli tulla, ja tunnelma oli kaukana mainosten lupaamasta päivällisestä idyllisessä saaristomaisemassa. Harmitti.

Oma lukunsa olivat japanilaiset matkustajat, joita laivalla oli useita kymmeniä. Japanilaisia pidetään yleensä kohteliaana kansana, mutta ainakin tämä turistiryhmä käytti kyynärpäitään ja etuili jonoissa niin, että muut olivat jäädä jalkoihin.

Yleisen käsityksen mukaan venäläiset matkailijat, joita laivoillakin on paljon, käyttäytyvät huonosti. Mutta ainakin tällä matkalla venäläiset olivat kohteliaisuuden perikuvia.

Loppumatka Tukholmaan sujuikin tyyliin ”pari tuoppia Joe´s Placessa ja nukkumaan”.

Paluumatka Turkuun oli onnistuneempi, ainakin melkein. Buffet-ruokailukin sujui päivällä rauhallisemmissa merkeissä, ja laivalla oli nyt myös hieman vähemmän matkustajia. Örveltäviä matkustajia ei näkynyt lainkaan. Japanilaiset olivat jääneet Tukholmaan,
Laivan kannella kelpasi ihailla saaristoa ja kyliä. Aurinko helotti ja tuuli oli leppeää.

Mutta kolme tuntia ennen laivan saapumista Turkuun kuulutus kertoi, että hyttien siivous alkaa. Hytit olisivat kuitenkin matkustajien käytössä. Olimme hytissä silloin päivälevolla, ja saman tien hyttiemäntä koputti ovelle ja tuli sisään. Hän hääti meidät hytistä siksi aikaa, kun hän repi vuodevaatteet pois, laittoi puhtaat tilalle, ja nosti vuoteet seinälle. Käyttöön jäi sohva, joten se niistä tirsoista.
Koskaan aikaisemmin en ole törmännyt moiseen kiireeseen hyttien siivoamisessa.

Laivan henkilökunta vaikutti hermostuneelta, mutta siitä ei sovi syyttää heitä. Itämeren laivayhtiöt ovat ajaneet itsensä niin ahtaalle, että aikataulujen lisäksi tiukoilla on myös henkilökunta. Työntekijöitä on liian vähän, työtahti on tiukka, ja työvuorot ovat pitkiä. Se ei tietenkään saisi näkyä asiakaspalvelussa, mutta näkyyhän se. Ja silloin ei kenellekään ole mukavaa.

Kun poistuimme laivasta ja kannoimme tyrät paukkuen edullista olutta ja viiniä, mietimme, onko tässä sittenkään enää järkeä.
Toivottavasti siljat ja vikingit hellittävät keskinäistä kilpailuaan sen verran, että aikataulut saadaan inhimillisemmiksi ja laivoille palkataan lisää henkilökuntaa. Nostakoot vaikka hieman lippujen hintoja.

Jukka Vilponiemi

3.8.2012 09:20

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Oletko löytänyt kanttarelleja?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva

 

Kuva: Rajala