Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Mopokorttiuudistus on hyvä asia

Kuva: Mopokorttiuudistus on hyvä asia

Tyttäreni on siinä iässä, että mopokortti ja skootteri tulivat ajankohtaisiksi. Äitinä odotin sydän kylmänä sitä päivää, kun tytär ensimmäisen kerran kurvasi uudella skootterillaan turvalliselta pihatieltä muun liikenteen sekaan.

Meidän perheessämme opeteltiin ennen mopokortin suorittamista ahkerasti tunnistamaan liikennemerkkejä ja lisäksi harjoiteltiin internetissä erilaisia tilanteita, joita liikenteessä voi tulla vastaan.

Netissä tilannekuvat vaihtuivat nopeasti aivan kuten liikenteessä tapahtuu.  Silti nämä harjoitukset tuntuivat varsin heppoisilta, kun kyseessä on 15-vuotiaan nuoren turvallisuus. Itse mopokortin suorittamiseen kului aikaa korkeintaan 15 minuuttia. Koe sisälsi kymmenkunta teoriakysymystä ja 15 tilannekuvaa, siinä kaikki.

Mopokortin saatuaan tytär on ajellut ahkerasti ja jopa kuljettanut kaveria takanaan. Kaksi kertaa on käynyt niin, että hän on jarrun painamisen sijasta vääntänytkin kaasua. Molemmat kerrat onneksi sattuivat omassa pihassa ja loukkaantumiselta vältyttiin, mutta mitä jos niin käy muun liikenteen seassa? Välillä on kuulemma vilkun käyttäminenkin unohtunut.

Meillä mopokortti ehdittiin suorittaa ennen uuden lain voimaantuloa eli ilman teoria- ja ajo-opetusta sekä käsittelykoetta, jotka tietenkin nostavat kortin hintaa reippaasti. Pääsimme siis halvemmalla, mutta äitinä toisaalta olisin toivonut, että tyttäreni olisi saanut skootterin ajamiseen ja käsittelyyn asiantuntevaa opetusta. Mopokorttiuudistus tulee voimaan kesäkuun alussa, jonka jälkeen teoria- ja ajo-opetus sekä käsittelykoe ovat pakollisia. Mielestäni tämä on hyvä asia, vaikka mopokortti kallistuukin.

Meidän kylällämme on lähes kaikilla sopivan ikäisillä nuorilla mopo, skootteri tai mopoauto. Koulussa on ongelmia, koska pysäköintitila ei tahdo riittää kaikille. Toinen ongelma on se, että nuoret mopoilijat ja mopoautoilijat koulusta päästessään kurvaavat kovaa vauhtia koulun parkkipaikalta, jolloin alakouluikäiset lapset ovat vaarassa.

Liikenneturvan mukaan mopojen ja skootterien määrä on lisääntynyt 2000-luvulla voimakkaasti, mopoautoista nyt puhumattakaan. Noin joka toinen nuori hankkii mopokortin, joukossa on yhä enemmän tyttöjä.


Mopoilijoiden määrän kasvaessa lisääntyvät myös onnettomuudet. Viime vuonna loukkaantui 986 mopoilijaa ja kuoli yhdeksän. Valtaosa mopoiluonnettomuuksista on mopoilijan itsensä aiheuttamia: yhteenajoja risteyksissä, suistumisia ja kaatumisia sekä peräänajoja.


Todella moni autoilija on liikenteessä joutunut vähältä piti -tilanteeseen mopoilijan kanssa. Itsekin olen autoilijana kokenut hetkiä, jolloin mopoilija on ilman ennakkovaroituksia lähtenyt kääntymään edessäni tai tullut kovaa vauhtia sivutieltä.

Mopon suurin sallittu nopeus on 45 kilometriä tunnissa. Oma lukunsa ovat viritetyt mopot, jotka kulkevat ties kuinka lujaa ja pitävät lisäksi hirveää meteliä. Surullista on, että monet vanhemmat antavat nuorensa virittää mopoaan ja jotkut isät jopa auttavat siinä puuhassa. Viritetyllä mopolla tieliikenteessä ajaminen on laitonta. Lisäksi nopeuden kasvaessa havaintojen teko ja reagointi äkkitilanteisiin vaikeutuvat ja jarrutusmatka pitenee.


Mopon virittämisestä kiinni jäämisen taloudelliset seuraukset voivat olla selvästi yli 1000 euroa. Seurauksia ovat sakko, autovero, korotettu liikennevakuutusmaksu, muutoskatsastuskustannukset ja muutoskustannukset takaisin mopoksi.


Lisäksi seuraa vielä mahdollisesti ajokielto, seuraavan ajokortin lykkääntyminen ja maksuhäiriömerkintä, jos liikennevakuutusmaksua ei makseta.

Nämä nuoret mopoilijat ja mopoautoilijat ovat meidän vanhempien vastuulla. Itse en päästä omaa tytärtäni ajelemaan rauhallista kyläämme kauemmas ennen kuin hän on kerännyt rutkasti enemmän kokemusta skootterinsa käsittelystä. Muistuttelen myös ärsytyskynnyksen rajoille saakka varovaisuudesta, vilkun käytöstä, jarrun painamisesta ja ennakoivasta ajotavasta.  


Emme voi sulkea nuoriamme neljän seinän sisälle, emmekä kieltää mopoilemistakaan, mutta voimme keskustella sääntöjen ja nopeusrajoitusten noudattamisesta sekä siitä, että mopoilu ja alkoholi eivät kuulu yhteen. Voimme myös tarkkailla, että nuoren mopoa ei viritetä. Tämä on sitä vanhempien ikiaikaista vastuuta. Voimme myös itse toimia hyvänä esimerkkinä liikenteessä.

Maarit Kautto

13.5.2011 09:00

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Oletko löytänyt kanttarelleja?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva

 

Kuva: Rajala