Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Turun telakalle aiesopimus laivatilauksesta

Viking Line ja STX Finland allekirjoittivat maanantaina kauan odotetun aiesopimuksen matkustaja-aluksen rakentamisesta Turun telakalla.

 

Uudesta risteilylautasta on suunniteltu tulevan kaikkien aikojen ympäristöystävällisin suuri matkustaja-alus. Vaikka päätöstä ei vielä ole tehty, niin tavoitteena on, että laiva käyttää polttoaineenaan LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua. Sen päästöt mereen on eliminoitu kokonaan ja päästöt ilmaan ovat minimiluokkaa.

Laiva on erityisesti suunniteltu kulkemaan herkässä ja matalavetisessä saaristossa. Sen aallonmuodostus ja äänimelu on minimoitu. Mikäli aiesopimus vahvistetaan tilaukseksi, toimitetaan alus Viking Linelle vuoden 2013 alussa. Valmistuttuaan alus tulee liikennöimään reitillä Turku-Ahvenanmaa-Tukholma.

STX Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Heikinheimo on erittäin tyytyväinen tähän projektiin sekä yhteistyön jatkumiseen Viking Linen kanssa. Hänen mukaansa toteutuessaan laivasta tulee paitsi ympäristöystävällisin myös erittäin innovatiivinen suuri risteilylautta. Sen miellyttäviin matkustajaelämyksiin on kiinnitetty erityistä huomiota.

Toteutuessaan laivan rakennusprosessi tarjoaisi noin 2 600 henkilövuodeksi työtä Turun telakalle.

Tilaus on erittäin tärkeä sekä Turun telakalle että koko suomalaiselle laivanrakennusklusterille purjehdittaessa pois kansainvälisen rahoituskriisin ja taantuman aiheuttamasta tyvenestä. Aktiivisesti toimiva telakka on myös tyhjää telakkaa kilpailukykyisempi toimija uusia risteilijäaluksia hankittaessa, Heikinheimo sanoo.

Sopimushinta on noin 240 miljoonaa euroa ja aiesopimus sisältää option lisälaivasta. Aluksen pituus on noin 210 m ja sen bruttovetoisuus on 57 000 tonnia ja alus on suunniteltu 2800 matkustajan käyttöön.

Matkustajahyttejä laivassa on 870. Aluksessa on rekkakaistoja lähes 1300 metriä, ja henkilöautoille on tilaa noin 500 metriä erillisellä autokannella.

Sopimuksen toteutuminen on riippuvainen Suomen valtion lupaamasta ympäristötuesta.

Laivan rakennussuunnittelu alkaa välittömästi Turussa ja aluksen varsinaiset rakennustyöt alkavat syksyllä 2011. Tänä syksynä tapahtuvan Allure of the Seas -risteilijän luovutuksen jälkeen Turun telakka hiljenee hetkeksi, mutta toiminta käynnistyy uudelleen lyhyen tauon jälkeen.

Tuotantotauon aikana telakalla toteutetaan tuotannollisia uudistuksia, joiden tarkoituksena on laivanrakennuksen tuottavuuden kehittäminen teollistamalla toimintoja.

Jouko Veijonaho

 

26.10.2010 09:00

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Oletko löytänyt kanttarelleja?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva

 

Kuva: Rajala