Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Mäntyluodon sataman uusi laituri jo hyvässä alussa

Kuva: Mäntyluodon sataman uusi laituri jo hyvässä alussa

Jäiden lähdöstä kiinni: Imuruoppaajaa odotellaan Tanskasta

Mäntyluodon satamassa odotellaan jäiden sulamista, jotta imuruoppaaja Tanskasta ja kuokkaruoppaaja Turusta pääsevät väylänsyvennystöihin. Kumpikaan ruoppaaja ei ole jäävahvisteinen.
Harvinaisen kova talvi ei silti viivästytä Kallonlahden väylän syvennystöiden aikataulua, sanoo satamajohtaja Jaakko Nirhamo. Töiden on määrä valmistua aikataulun mukaan eli tämän vuoden lopulla.
Väylä syvennetään kymmenestä metristä kahteentoista metriin ja satamaan rakennetaan uusi, 290 metriä pitkä laituri.
Työt käynnistyivät Technip Offshore Finlandin alueella: telakan vieressä, Reposaarentien varressa olevia vanhan läjitysalueen penkereitä korotetaan.
Myös YIT Rakennus Oy on jo hyvässä alussa laiturin teossa. Pohjalaattoja on jo valettu ja alkamassa on  kulmatukimuurielementtien teko. Elementit – kukin noin 250 tonnin painoinen – nostellaan mereen, kun meren pohja on ruopattu.
Imuruoppaajan nostamat  pehmeät massat, jotka sisältävät pienen määrän kupari- ja nikkelijäämiä, viedään telakan alueelle. Puhtaasta massasta osa on tarkoitus läjittää Kallonlahden eteläpäähän ja osa Merisatamantien ja Kirrinsannantien väliselle alueelle.
– Golfkentän risteystä vastapäätä on tulossa mittava määrä maamassoja. Nämä massat oli määrä läjittää alunperin Kallonlahteen.

Työt ovat käynnissä, vaikka ylijäämämassojen läjityksestä Kallonlahden eteläpäähän on tehty kaksi valitusta. Muutoshakemuksen ovat tehneet Porin seudun ympäristöseura ry ja Tapio Hacklin.
Valitusten käsittely on kesken, mutta luvat ovat pitäneet sisällään oikeuden töiden aloittamiseen ennen kuin luvat ovat saaneet lainvoiman.
Samoin odotellaan ratkaisua veteen läjitykselle Kallonlahden pohjoispuolelle.

Asukkaiden ja asukasyhdistyksen kanssa on neuvoteltu monet kerrat läjitysalueiden ja sataman varastokenttien koosta ja sijainnista.
 Sataman ja asutuksen väliin rakennetaan maamassoja hyväksi käyttäen suojavyöhykkeeksi Kallonpuisto, mutta puistosta ei tule niin iso kuin alunperin ajateltiin.
Oli tarkoitus, että puistoa tulee 300 metrin matkalle, mutta nyt on sovittu, että satamakenttää tullaan rakentamaan vain 114 metrin matkalle Kallontien pohjoispuolelle.
Asutuksen ja sataman välille tulee viheralueen lisäksi myös 8–10 metriä korkea meluvalli parantamaan Uniluodon asukasviihtyvyyttä.
– Meluvallin ja puiston toteutus on sovittu tehtävän yhdessä asukasyhdistyksen ja alueen asukkaiden mielipidettä kuunnellen, Nirhamo vakuuttaa.

Koko väylähankkeen kustannusarvio on yhteensä noin 31 miljoonaa euroa, mikä jakautuu valtion ja kaupungin osuuteen. Valtion osuudella, 9,2 miljoonalla eurolla, syvennetään väylää aallonmurtajalta merelle päin kolme ja puoli kilometriä.
Valtion väylän tarjousaika on loppunut ja urakoista päätetään näin päivinä.
Kaupungin osuus on aallonmurtajan sisäpuolinen väylä, laivojen kääntöaltaan syvennys ja uusi laituri, yhteensä 22 miljoonaa euroa.

Asukkaiden kanssa sovitut muutostyöt läjitysalueiden koossa ja sijainnissa tuovat lisäkustannuksia noin miljoonan euron verran.
– Summa tulee kasvamaan huomattavasti vielä tästä, mikäli Kallonlahden pohjoispuolelle ei saada lupaa veteen läjitykselle.
Valtion väyläosuuden syventämisestä tulee massaa noin miljoona kuutiota. Jos se läjitetään maalle, se sijoitetaan Reposaarentien ja Tahkoluotoon johtavan rautatien välissä olevalla alueelle.

Heli Kokko

26.3.2010 09:15

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva