Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Sosiaalinen media

Kuva: Sosiaalinen media

Yksi tämän hetken puhutuimmista teemoista lienee sosiaalinen media kokonaisuudessaan. Yhä useampi suomalaisistakin on siirtynyt tuonne verkossa asustelevaan maailmaan. Sosiaalinen media on vauhdilla muuttamassa ja jo muuttanutkin koko käsitystä perinteisestä mediasta ja sen toimintamalleista.

Sosiaalinen media tarkoittaa oikeastaan prosessia, jossa ryhmät ja yksittäiset henkilöt rakentavat yhteisiä merkityksiä yhteisöjen, sisältöjen ja verkkoteknologian avulla. Sisällöllä tarkoitetaan siis käyttäjien luomaa sisältöä. Yhteisöt taas viittaavat verkostoitumisen kautta syntyneisiin yksittäisten henkilöiden muodostamiin ryhmiin. Sisältöä ja yhteisöjä taas ei voi luoda ilman verkkoteknologiaa eli käytännössä välineitä ja palveluja, joita sosiaalinen media hyödyntää.

Uudenlainen sisällöntuotantoprosessi yhdistettynä tiedon jakeluun verkossa on aiheuttanut sen, että sosiaalisella medialla on todellakin loppujen lopuksi vaikutuksia koko yhteiskuntaan, kulttuuriin ja talouteen. Nopeus, vaivattomuus, käyttäjälähtöinen sisällön tuotanto ja lähes maksuton kanava on myös mullistamassa koko mediakäsitystä. Aika hätkähdyttävää, eikö totta?
Mediapalveluista useimmille tutuin taitaa olla You Tube, jossa voi jakaa kaikenlaisia videoita. Yhteisöistä tunnetaan maailmanlaajuisesti mm. Facebook, Twitter ja IRC-galleria. Kynnys julkaista mitä tahansa materiaalia näissä palveluissa on äärimmäisen matala ja sisältö leviää hetkessä maailmanlaajuisesti.  Tiesitkö muuten, että Facebook-alustan kääntäminen espanjaksi maksoi yritykselle 0 euroa, kun käyttäjät tekivät sen ilmaiseksi ja ainoastaan alle neljässä viikossa?

Aiemmin kaikenlaista julkaisutoimintaa on aina hallinnut jokin taho, sosiaalisessa mediassa sisällön valvonta on olematonta verrattuna perinteiseen mediaan. Tämä saattaa olla monta kertaa melko raadollistakin. Monet muistavat esimerkiksi sen, että koulusurmaajat ovat jättäneet viestejä You Tubeen ennen hyökkäyksiään kouluihin.  IRC-galleria on puolestaan tarjonnut paikan mm. uudenmuotoiseen koulukiusaamiseen verkon välityksellä. Moniin negatiiviin ilmiöihin on toki pyritty puuttumaankin. Esimerkiksi IRC-gallerian kautta voi nyt myös ilmoittaa kiusaamisesta suoraan poliisille.

Toisaalta sosiaalinen media tarjoaa nopean, melko vaivattoman ja yksinkertaisen vaikutuskanavan monen toimintaan. Esimerkiksi monet yritykset ovat perustaneet omia sivujaan palveluihin ja hakevat myös työntekijöitään näiden kautta.  Moni yksittäinen henkilö on taas löytänyt kauan kadoksissa olleen ystävän sosiaalisen median avulla.

Sosiaalinen media pakottaa kuitenkin erityisesti työorganisaatioita tarkastelemaan uudelleen suhtautumistaan luottamukseen ja luottamuksellisuuteen, ajankäyttöön, yksityisyyteen ja yritysvastuuseen. Yhä useampi yritys on  kieltänyt Facebookin käytön työaikana. Joka tapauksessa sosiaalisella medialla on vaikutusta myös koko organisaatiossa vallitsevaan kulttuuriin, sillä se vaatii muutoksia mm. ajattelutapoihin, asenteisiin, tiedonvaihdon käytäntöihin ja jopa johtamiskulttuuriin.

Itse asiassa kuuluin vielä jokin aika sitten siihen joukkoon, joka on ehdottomasti sitä mieltä, että ei koskaan hurahda sosiaaliseen mediaan millään tavalla. Uusi työ viestinnän parissa yllättäen kuitenkin pakotti muuttamaan asennetta ja ajatusmaailmaa positiivisemmaksi sosiaalista mediaa kohtaan.  Toki myös yritykset ja julkisetkin organisaatiot ovat lähteneet sankoin joukoin viime aikoina mukaan sosiaalisen median maailmaan.

Käytännössä kävi siis niin, että loin puoliväkisin itselleni profiilin eli oman sivun Facebookiin.  Päätin, että kuva ja nimi riittävät. Seuraavalla kirjautumiskerralla lisäsin kuitenkin työpaikkani tiedot ja kolmannella kerralla syntymäaikani. Mutta mitä tapahtui sen jälkeen? Yllätin itsenikin eräänä iltana ryhtyessäni etsimään tuttuja vuosien varsilta ja samalla liityin mm. Pori Jazzin ja oman työpaikkani faniksi. Tänään näitä sivuja taitaa profiilissani olla jo toistakymmentä, mukaan lukien kahvin ja mansikan fanisivustot.
Loppujen lopuksi sosiaalisessa mediassa on kysymys nimenomaan vuorovaikutuksesta, joka syntyy uudenlaisen teknologian avulla. Mutta onko vuorovaikutus hyvinkin erilaista sisällöltään ja yhteenkuuluvuuden tunteeltaan verrattuna perinteiseen sosiaaliseen yhteisöllisyyteen? Vaikka sosiaalinen media on niin yrityksen kuin yksittäisen henkilön viestinnässä ihan mukava lisäelementti, niin mikään ei voita edelleenkään kuumaa kahvikupposta tai lounasta kasvokkain hyvän ystävän kanssa.

Diana Bergroth-Lampinen

 

19.3.2010 09:00

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva