Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Porin demariryhmä tukee Mäntyluodon väylän syventämistä

Kuva: Porin demariryhmä tukee Mäntyluodon väylän syventämistä

Porin sosialidemokraattisen valtuustoryhmän puheenjohtaja Esa J. Anttila kiistää käsitykset siitä, että demarit ryhmänä vastustaisivat Mäntyluodon sataman laivaväylän syventämistä 12 metriin. Mikko Elon ja hänen kumppaneidensa käynnistämä keskustelu asiasta on Anttilan mukaan heidän omaa kalisteluaan.

- Valtuustoryhmässä ei ole esitetty sellaista, että ryhmä lähtisi vastustamaan tai kyseenalaistamaan väylähanketta, huomauttaa Anttila.

Porin sosialidemokraattisen kunnallisjärjestön edustajisto on koolla tänään, ja väylähanke saattaa tulla keskustelussa esille.
Anttila uskoo, että Porin kaupunginvaltuusto tulee selvällä enemmistöllä joulukuussa hyväksymään väylähankkeen, ja sosialidemokraatit ovat siinä enemmistössä mukana.

- Tuskin suurten ryhmien välillä on edes tarvetta enää neuvotella asiasta.

Esa J. Anttila ei pidä järkevänä, että laman varjolla väylähanketta lähdettäisiin kaatamaan.

- Väylän syventäminen palvelee satamaa ja elinkeinoelämää kymmenien vuosien tarvetta ajatellen. Tästäkin taantumasta noustaan vielä, ja vientiteollisuudella tulee taas olemaan kysyntää ja kuljetustarvetta.

Anttila sanoo ymmärtävänsä sen, että Mikko Elo ja eräät muut valtuutetut ovat vaatineet laskelmia hankkeen kannattavuudesta. Niitä ei ole valtuustolle asti esitetty kattavasti. Kaupunginhallituksella ja myös valtion tuen myöntäneellä valtiovarainministeriöllä laskelmat ovat selvillä.

- Eihän valtiokaan ryhdy satsaamaan yhdeksää miljoonaa euroa jonkin laivaväylän syventämiseen, ellei sillä ole käsitystä työn kannattavuudesta. Syvennetty väylä parantaa Mäntyluodon sataman kilpailukykyä länsirannikon satamien kesken. Siitä ei ole epäilystäkään.

Porin kaupungin osuudeksi väylähankkeen kustannuksista on muodostumassa tämänhetkisten arvioiden mukaan noin 18 miljoonaa euroa. Se on Anttilankin mukaan suuri summa, jos se pitäisi kuolettaa vuodessa.

- Mutta jos summa lasketaan 50 vuodelle, on se enää 360 000 euroa vuotta kohti. Se tulee takaisin lisääntyvien työpaikkojen tuomina verotuloina.

Mäntyluodon väylän vaihtoehdoksi on Porissa esitetty Tahkoluodon syväsataman hyödyntämistä. Anttilan käsitys on kuitenkin se, että jos Tahkoluodon hiilisatamasta tehtäisiin rikastesatama, se vaatisi laituri- ja ratatöineen jopa 30 miljoonan euron investoinnit. Se tulisi vielä kalliimmaksi kuin Mäntyluodon väylän syventäminen.

Kallonlahden täyttämiseen väylätyön yhteydessä Esa J. Anttila sen sijaan suhtautuu kriittisesti.

- Kallonlahtea joudutaan ehkä hankeen yhteydessä käyttämään jonkin verran, mutta pääosa lahdesta on säilytettävä vapaana. Sataman kehittämisessäkin on huomioitava ympäristö ja asukkaiden tarpeet, hän huomauttaa.

Jukka Vilponiemi

26.11.2009 09:00

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva