Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Leipä on parasta välipalaa

Kuva: Leipä on parasta välipalaa

Välipalat ovat vallanneet yhä enemmän tilaa sekä aikuisten että nuorten ruokavaliosta. Nuoret saavat niistä jo yli 40 prosenttia päivän kokonaisenergiasta. Sen takia on tärkeää tiedostaa, mitä syö varsinaisten aterioiden lisäksi. Parhaillaan menossa olevalla Leipäviikolla jatketaan ajankohtaista välipala-aihetta teemalla ”Leipä on parasta välipalaa”.

Kuva: Leipuri leipoo sämpylää.

Leipätiedotuksen toiminnan keskiössä on kuluvana vuonna osittain maa- ja metsätalousministeriön rahoittama Haukkaa välillä -välipalakampanja. Sitä toteutetaan neljällä pilottipaikkakunnalla, Espoossa, Keravalla, Tampereella ja Turussa, yhteistyössä kaupunkien ruokapalveluiden kanssa. Tarkoituksena on korostaa leivän roolia koulun välipalatarjoilussa ja lisätä leivän menekkiä välipalana.

Leipätiedotuksesta kerrotaan, että Suomen maantieteellinen sijainti itäisen ja läntisen kulttuurin kohtauspisteessä on antanut meille runsaasti vaikutteita molemmista; siksi suomalainen leipävalikoima on maailman rikkaimpia.

Leipää tehdään neljästä kotimaisesta viljalajista. Suomessa on yli 600 leipomoa ja kaikilla tuotannossaan 20-30 erilaista ruokaleipää, joten erityyppisten leipien määräksi saadaan helposti tuhansia.

Niinähän se on, että yhteen leipälaatuun kyllästyy ennen pitkää. Suomalaiset hakevatkin uusia makuelämyksiä leipämerkkejä ja -kauppoja ahkerasti vaihtelemalla.

Leipä maistuu suomalaisille erityisesti aamupalalla ja välipalana. On kuitenkin vaikea saada suositusta 6-9 viipaleesta täyteen, ellei syö leipää myös lounaalla ja päivällisellä. Leipä täydentää pääruokaa vitamiininien ja kivennäisaineiden osalta. Leipä on myös ylivoimaisesti paras kuidun lähde.

Suomalaisten kuidunsaanti on edelleen liian vähäistä, naisilta voi puuttua jopa 40 prosenttia ja miehiltäkin runsaat 30 prosenttia päivittäisestä kuitusuosituksesta, joka on 25-35 g/vrk.

Markkinoille on viime aikoina tullut runsaasti vaaleita, runsaskuituisia leipiä (kuitua yli 6 g/100 g), jota kaikkein terveystietoisimmatkin voivat nauttia ”hyvällä omallatunnolla”. Sen takia kannattaa kiinnittää huomio ennemmin leivän kuitumäärään kuin siihen, onko leipä tummaa vai vaaleaa.

Painonvartijoiden laihdutusohjelmassa saa syödä ruisleipää aterian yhteydessä niin paljon kuin haluaa. Leivän hiilihydraatit imeytyvät hitaasti, täyttävät vatsan ja pitävät näläntunteen kauan poissa. Rasvainen ruoka ei pidä nälkää yhtä pitkään loitolla.
Yhdessä leipäviipaleessa on yhtä vähän, eli noin 60 kcal, energiaa kuin desilitrassa täysmehua. Saman määrän energiaa saa yhdestä teelusikallisesta voita tai margariinia tai parista viipaleesta meetvurstia. Leipä ei siis lihota, vaan runsasrasvaiset päälliset. Ne nostavat helposti voileivän energiamäärän kaksin- tai jopa kolminkertaiseksi. Leivälle onkin hyvä vain sipaista kasvirasvalevitettä ja lisätä sen päälle kasviksia tai halutessaan vähärasvaista leikkelettä.

Maarit Kautto

13.10.2009 08:29

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva