Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Porista Helsinkiin reilussa tunnissa 30 vuoden päästä?

Kuva: Porista Helsinkiin reilussa tunnissa 30 vuoden päästä?

Yhteistyötä: Kolme maakuntaliittoa selvittää Helsinki-Forssa-Pori rautatien mahdollisuuksia

On vuosi 2040 ja Porista pääsee suoraan junalla Helsinkiin alle puolessatoista tunnissa. Tämän vision eteen Satakuntaliitto, Hämeen liitto ja Uudenmaan liitto ovat nyt lähteneet tekemään pitkäjänteistä työtä.
Eilen käynnistettiin selvitystyö siitä, millaiset mahdollisuudet Helsinki-Forssa-Pori -rautatien toteuttamiseen olisi. Selvitys valmistuu tammikuun lopulla 2010.
Tällä hetkellä Helsinki-Forssa-Pori välinen liikenne- ja kuljetuskäytävä muodostuu valtatie 2:sta. Kohateam Oy:n tekemässä esiselvityksessä arvioidaan uuden rautatien toteuttamisen merkitystä ja vaikutuksia eri näkökulmista.
Selvityksen tuloksena esitetään ehdotuksia tulevaisuuden tavoitteiksi ja toimenpiteet, joilla varaudutaan mahdolliseen ratalinjaan ja sen aluevarauksiin. Työn aikana ollaan yhteydessä ratavyöhykkeen kuntiin ja muihin yhteistyötahoihin.
- Monet pitävät rautatieajatusta utopistisena. Tämän mittakaavan hankkeita ei kuitenkaan tarkastella lyhyellä aikavälillä, vaan katseet suunnataan tuleviin vuosikymmeniin.
- Ilmastonmuutos-, energia- ja ympäristökysymykset ovat nostamassa rautatien merkitystä. Radan olemassaolo vaikuttaa vahvasti myös maakuntien tulevaisuuden aluerakenteisiin ja maankäyttöön, esimerkkinä Helsinki-Hämeenlinna-Tampere väli, jonka nopeaa kehitystä vahva rautatie- ja tieyhteys ovat edesauttaneet, Satakuntaliiton maakuntahallituksen puheenjohtaja Reijo Kallio korostaa.
Uudelle rautatieyhteydelle on perusteita myös logistisesta näkökulmasta, sijaitseehan Porissa yksi maan merkittävimmistä satamista.
Pääpiirteissään Helsinki-Forssa-Pori rata voisi noudatella nykyisen kakkostien linjoja.
- Radalle tavoitellaan tietenkin lyhintä mahdollista reittiä, koska pidempi jo on. Olemassaolevia ratayhteyksiä käytetään hyväksi; Pori-Kokemäki välillä on rata, Espoon ja Vihdin välisestä rautatiestä on olemassa suunnitelma, joten avoimena on käytännössä Kokemäki-Lohja/Vihti välinen osuus, Reijo Lehtinen Kohateam Oy:stä summaa.
Uutta rautatietä tarvittaisiin siis noin 160-200 kilometriä. Lehtisen karkeiden arvioiden mukaan kustannukset olisivat miljardin luokkaa. Minimiaika hankkeen toteuttamiselle voisi olla 20 vuotta, mutta realistisempi tavoite on 30 vuotta.
Kansanedustaja Antti Vuolanteen mielestä epärealistisena pidetylle rautatie-hankkeelle on pitkällä aikavälillä olemassa liiketaloudellisia onnistumisen mahdollisuuksia.
- Muuttoliike keskittyy Etelä-Suomeen, jonne tarvitaan lisää poikittaista pendelöintiliikennettä. Kaikkea toimintaa ei voida keskittää kehä kolmosen sisäpuolelle, Vuolanne toteaa.
- Visio ei toteudu koskaan, jos lobbausta ja määrätietoista työtä sen eteen ei saada liikkeelle. Hanke ei ole ristiriidassa valtatie kakkosen peruskorjauksen kanssa, vaan kumipyöräyhteyden kuntoon saattamiseksi tehdään työtä siinä rinnalla, suunnittelupäällikkö Heikki Pusa Hämeen liitosta kiteyttää.

Maarit Kautto

6.10.2009 09:15

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Oletko löytänyt kanttarelleja?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva

 

Kuva: Rajala