Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Mätäpaiseen hoito-ohje

Kuva: Mätäpaiseen hoito-ohje

Terveydenhoitajana olen tottunut siihen, että ammattitermit jäävät työpaikalle päivän päättyessä -- esimerkiksi jumppailloissa tai kunnallispoliittisessa retoriikassa on ollut tähän asti kovin vähän käyttöä hoitotieteelliselle sanastolle. Viimeisimmässä valtuuston kokouksessa ammatillinen kuullunymmärrykseni kuitenkin joutui koetukselle.

Olimme päättämässä Porin linjoja koskevan lainan takauksesta uusien autojen oston osalta, kun keskustelun kuluessa eräs valtuutettu (kok.) nimitti Porin linjoja mätäpaiseeksi, joka tulee puhkaista. Hän ei kuitenkaan sen paremmin antanut diagnoosilleen selitystä, että miksi porilaista joukkoliikennettä vaivaa tulehdustauti. Olen kuitenkin jälkikäteen miettinyt sekä ammatillisesta että kunnallispoliittisesta kiinnostuksesta, miten Porin linjat voisi olla mätäpaise, joka tulee puhkaista.
Ensinnäkin on todettava, että keskustelua ja uhoa kyllä riittää. Onneksi valtuustossa tunteen sijasta järki voitti: lainan takaus oli ehdottomasti tarpeen, muuten vanhaa haavoittuvaa ajokalustoa ei olisi kyetty vaihtamaan suunnitelmallisesti kohti uudempaa. Keskustelu Porin linjoista tulee kuitenkin jatkumaan syksyisissä budjettikeskusteluissa, joka on jo perinteisesti muodostunut vuosittaiseksi kohtalon piikiksi.

Jauhaminen alkaa aina siitä, miten paljon tappiota Porin linjat ovat jo tänä vuonna tehneet ja miten pahalta seuraava vuosi tulee näyttämään. Tappiollisuus tuntuu olevan tietyille päättäjille se syy, miksi Porin linjojen tulevaisuutta kaupungin omistuksessa halutaan pitää jatkuvasti vaakalaudalla.
Henkilökohtaisesti ja vakaasti itse olen sitä mieltä, että kaupunkilaisilla kuuluu oikeus julkiseen kaupungin tuottamaan joukkoliikenteeseen, millä on riittävät eväät säilyttää toimivuutensa kaikkina aikoina.
Joukkoliikennettä koskeva keskustelu päättyy aina siihen, että joku valtuutetuista murjaisee lopulta kuitenkin, että eihän julkisilla edes pääse mihinkään ja liputkin ovat kalliita. Silloin minulla alkaa jo keittää, ja onneksi en ole ainoa. Vähän aikaa sitten muutama bussilinja lopetettiin, mutta otettiin uudelleen käyttöön porilaisten aktiivisen vastustuksen tuloksena. Toimivat ja riittävät bussivuorot ovat monille meistä elinehto: työssäkäynnin, koulun, harrastusten tai vaikka huvin vuoksi. Jotkut päättäjät jatkuvasti vähättelevät kaupunkilaisten liikkumisen tarpeita, eivätkä halua tarjota veroäyrejä näiden tarpeiden toteutukseen. Monesti ratkaisuissa päädytään negatiiviseen kehään, jolloin linjojen supistaminen ja karsiminen lisäävät entisestään käyttäjämäärien laskua ja eliminoivat tarkoitettujen säästöjen vaikutukset.

Porin linjoja ei myöskään voi syyttää mätäpaiseeksi ainakaan korkeiden lippumaksujen vuoksi. Pärjäämme erinomaisesti suurten kaupunkien lipunhintojen vertailussa, ja siitä löytyy kyllä mustaa valkoisella. Kertamaksut voivat meilläkin olla korkeat, mutta erittäin vertailukelpoiset muihin kaupunkeihin nähden. Kuitenkin säännölliset joukkoliikenteen käyttäjät saavat lippunsa jo niin edullisesti, että autot ja mopoautot on syytä vaihtaa julkiseen. Sopivana kannustimena on vielä sekin, että linja-autoilla liikkuminen on tänä päivänä erittäin turvallista, tehokasta ja ympäristöystävällistä. Tulee vielä aika, jolloin valtiovalta alkaa tukea ympäristösyistä maksuttomaan joukkoliikenteeseen siirtymistä.
Mietitäänpä asiaa sitten mistä kulmasta tahansa, Porin linjat ei ole mätäpaise, mikä tulee puhkaista. Kaikilla porilaisilla ei ole käytössä jatkossakaan autoja ja mopoautoja -- syystä tai toisesta -- ja ainoaksi vaihtoehdoksi jää tällöin julkisella kulkeminen. Siksi meidän tulee varmistaa, että linjat kulkevat, vuoroja on tarpeeksi ja hinta on kilpailukykyinen. Jos tämä tarjottu palvelu olisi mätäpaise, sitä ei todellakaan kaipaisi kukaan takamuksensa kyydittäjäksi.
Olen tullut siihen tulokseen, että mätäpaiseen puhkaisua tarvitaan enemmänkin siellä, missä kiireellä tehdään vääriä diagnooseja joukkoliikenteen tilasta. Erään valtuutetun (kok.) kaltaiset ajattelijat ovat juuri niitä, joiden autot ja mopoautot takaavat sen, että tietoa kokemuksesta puhumattakaan ei kerry diagnoosien tekemiseksi joukkoliikenteen tilasta. Silti nämä samaiset ajattelijat heiluttavat kyllä mielellään leikkausveistä tietämättä, mitä ovat tekemässä. Terveydenhoitajana olen tottunut suosittelemaan erilaisia hoito-ohjeita mitä kummallisimpiin vaivoihin. Eräälle valtuutetulle (kok.) sopii hyvin vanhan kansan yksinkertainen hoito-ohje: riittävä kokemus linja-auton penkillä istumisesta parantaa ajan kuluessa jopa kroonisen mätäpaiseen.

Heli Vannemaa

18.9.2009 09:15

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva