Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

TASPA-verkkopalvelu Satakunnan Työterveyspalveluissa

Kuva: TASPA-verkkopalvelu Satakunnan Työterveyspalveluissa

Satakunnan Työterveyspalvelut ottaa ensimmäisenä Suomessa käyttöön työpaikkojen asiakaslähtöisen palvelujärjestelmän eli TASPA-verkkopalvelun. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yritys ja työterveyshuolto voivat olla vuorovaikutuksessa internetin välityksellä: kaikki se työterveyteen ja -suojeluun liittyvä tieto, joka aikaisemmin on talletettu mappeihin, on nyt puolin ja toisin nähtävissä muutamalla napin painalluksella netissä.

TASPA on T verkkopalvelut Oy:n kehittämä internet-välitteinen työterveyshuollon palvelujärjestelmä. Se ei korvaa työterveyshuollon henkilökunnan käyntejä työpaikoilla, vaan täydentää ja lisää yhteistyömahdollisuuksia.

- Toimimme työlähtöisesti, eli työympäristön, työyhteisön ja työntekijöiden hyväksi. Olemme usein mukana asiakasyrityksen arjessa siellä työpaikalla, mutta osaamme käyttää apunamme myös uutta teknologiaa, Satakunnan Työterveyspalvelujen johtaja Tuula-Maria Asikainen kiteyttää.

TASPA:n taustalla on professori Hannu Virokannaksen kahdeksan vuoden kehitys- ja tutkimustyö työterveyshuollon verkkopalveluissa. TASPA on ensimmäinen asiakaslähtöiseen yhteistyöhön rakennettu järjestelmä, joka sisältää myös ohjelmiston ja työterveysalan sisällön tuotantoa.

- Ohjelmiston käyttö tapahtuu suojatussa SSL-yhteydessä. Sen käyttämiseen riittää, että työterveyshuollossa ja työpaikalla on tietokone sekä internet-yhteydet. Tällaisen palvelun pitää olla riittävän yksinkertainen, jotta sen käyttökynnys olisi alhainen, Hannu Virokannas selvittää.

TASPA:n käyttöön ottava yritys saa salasanat ja tunnukset, joilla palveluun kirjaudutaan. TASPA sisältää työpaikan alueen, johtajan työalueen, jokaisen työntekijän oman henkilökohtaisen alueen sekä työterveyshuollon oman alueen.

TASPA:n voidaan laittaa näkyville esimerkiksi työterveyshuollon ja asiakasyrityksen yhteiset toimintaohjelmat, työsuojeluasiakirjat ja menossa olevat projektit. Salassa pidettäviä potilastietojärjestelmän tietoja ei palveluun kirjata.

- Meille tulee päivittäin soittoja, joissa työpaikat kyselevät, että koska ne seuraavat terveystarkastukset olivatkaan tai mitä meidän työterveyshuoltosopimukseemme kuuluukaan. Nyt yritys näkee nämä kaikki asiat helposti TASPA:n kautta, työterveyshoitaja Minna Niemenpää kuvailee.

Yrityksen yksittäinen työntekijä voi omalle henkilökohtaiselle alueelleen saada esimerkiksi työterveyshuollolta laboratoriokokeidensa tuloksia. Suojatun foorumin kautta työtekijä voi keskustella terveyteensä liittyvistä asioista työterveyshoitajan tai lääkärin kanssa.

Satakunnan Työterveyspalvelujen asiakkaina on yli 900 yritystä sekä toimialueen kunnat Luvia, Merikarvia, Noormarkku, Pomarkku, Pori ja Ulvila. Asiakasyrityksissä työskentelee yhteensä noin 15 000 työntekijää.

TASPAa kokeillaan muutamissa asiakasyrityksissä tämän vuoden aikana.

- Kuusi yritystä on tällä hetkellä lähdössä kokeiluun mukaan, mutta useampiakin otetaan. Neuvottelemme parhaillaan myös Porin kaupungin kanssa TASPA:n käyttöönotosta.

- Jos kaikki menee hyvin niin kaikki asiakkaamme ovat TASPA:ssa mukana muutaman vuoden sisällä, Tuula-Maria Asikainen arvioi.

Maarit Kautto

10.9.2009 09:00

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva