Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Stadista junalla suoraan ”Porriin”

Kuva: Stadista junalla suoraan ”Porriin”

Jazzkansa on parastaikaa koolla Porissa ja meno kaupungissa vaikuttaa kansainvälisen eloisalta. Viime vuosina tavaksi on tullut, että korkean musiikin kuuntelemisen lomassa pohdiskellaan yhteiskunnallisia kysymyksiä Suomi-Areenassa. Tätä voi pitää sangen kannatettavana. Maan korkeimmat päättäjät löytää tällä viikolla parhaiten Jokirannasta tai Kirjurinluodolta. Nyt pitää lobata kaikin keinoin tavoin. Voimme siis vaikuttaa.

Palaverien kestoaiheeksi on vuosien saatossa noussut maakuntamme kehno tilanne. Emme kulje enää kovin onnellisten tähtien alla. Syyt tähän lienee moneen kertaan kerrottu. Maakunta kutistuu yhä pienemmäksi, koska reunoilta on irronnut alueita muihin maakuntiin, erityisesti Pirkanmaahan eikä työpaikkoja ja jatko-opiskelupaikkoja ole riittämiin. Paljon myönteistä tapahtuu, mutta sekään ei riitä. Jahkailun sijaan tarvitaan konkreettisia tekoja.

Eräs Satakunnan kehittymisen kasvun este on se, ettei täältä ole riittävän nopeaa kiskoliikenneyhteyttä maamme pääkaupunkiin. Viisimiljoonaisessa Suomessa on yksi ainoa suurkaupunki, Helsinki. Tämä realiteetti pitää hyväksyä ja myöntää. Kun mennään muualle Eurooppaan, miljoonakaupungit eivät ole kovinkaan harvinaisia. Jos elämä sykkii pääkaupungissa vireänä, se heijastuu muuallekin piristävin vaikutuksin.

Viimeaikaiset tapahtumat maailmalla puhuvat voimakkaasti raideliikenteen puolesta. Tiedämme, ettei raakaöljyn hinta tule laskemaan. Heti kun taloudellinen nousukausi talouslaman jäljiltä käynnistyy, öljyn hinta pomppaa jyrkkään nousuun. Vaikka me kuinka teitä leventäisimme ja raivaisimme autoille lisää tilaa, törmäämme uuteen ongelmaan. Mistä saamme riittävästi paikoitustilaa peltilehmille? Ilmastomuutokset asettavat omat vaatimuksensa. Autoliikennettä pitää vähentää aina kun se on mahdollista. Asutuskeskusten välisessä liikenteessä loistavin tulevaisuus taas on junissa. Sdp ohjelmissaan vaatii toimia, joilla torjutaan ilmastomuutoksen mukanaan tuomia haittoja. Toimikaamme esimerkkinä muille. Nyt jos koskaan on todellinen näytön paikka.

Ex-kansanedustaja Mikko Elo tarttui todella tärkeään aiheeseen (UA 10.7.2009). Muistettakoon, että hän jo runsas neljä vuotta sitten esitti eduskunnassa kirjallisen kysymyksen Pori-Helsinki-oikoradan rakentamisesta. Ministeri ei paljon lupauksia antanut. Idea Kokemäki - Huittinen - Forssa - Nummela - Lohja – Helsinki-radasta onneksi elää vahvasti muualla. Lohjalla ajatus pulpahtaa esille vähintään kerran kuukaudessa. Viime syksynä myös lounaishämäläiset nostivat hankkeen näkyvästi esille. Forssalaiset esittivät maakunnallisten liittojen ja alueen kaupunkien yhteistä palaveria. Uusi rata koskettaisi tai vähintään tangeeraisi viittä maakuntaa: Uuttamaata, Varsinais-Suomea, Kanta-Hämettä, Pirkanmaata ja Satakuntaa. Lisäksi ehdotetulla oikoradalla ovat yhteydet Karjaan - Hyvinkään-radalle sekä Toijala - Turku-radalle. Kokemäki - Rauma-rataosa on jo kunnostettu. Mikäli henkilöliikenne saataisiin jälleen toimimaan tällä keskeisellä välillä, Kokemäestä tulisi syöttöliikenteen risteyspaikka. Uudesta ratayhteydestä hyötyisivät Huittinen, Forssa, Vihdin Nummela sekä Lohja ympäristöineen. Suurin voittaja varmasti olisi Pori ja sen kilpakumppani Rauma. Eteläisen Satakunnan keskiössä ja kehittyvässä Huittisissa tulisi paljon uutta ilmettä.

Monet kuvittelevat esitettyä rataa pelkäksi ajatusleikiksi. Sitä se ei ole. Nyt vain pitää saada maakunnat, kaupungit, kunnat ja yritykset innostumaan tosissaan hankkeesta. Yksikään uudistus ei liikahda eteenpäin ilman kovaa työtä ja ennakkoluulottomia, ideoita. Monesti ihmetyttää se, ettei esim. hallituspuolue Vihreä liitto ole pätkääkään innostunut, vaikka paikallisesti ratahankkeelle riittää kannatusta. Kun hallituksen liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) on lähtöisin Pohjois-Karjalasta, uskoisi hänenkin tuntevan aitoa innostusta. Pohjois-Karjala ja Satakunta alkavat olla samankaltaisia väliinputoajia alue- ja liikennepolitiikassa.

Muistamme vanhan legendan siitä, miten Maarian VPK saapui palopaikalle myöhästyneenä ja talon asukkaat olivat jo ehtineet sammuttaa tulipalon. - Väärin sammutettu, tokaisi letkumestari tylysti. Tätä samaa henkeä riittää satakuntalaisessa päätöksenteossa. Hyvät ideat ammutaan alas lennosta, jos ne tekee ”väärään” puolueeseen kuuluva. Kuppikuntaisuus ja liiallinen kateus yhdistyneenä arvonkieltämiseen tuhoavat kaiken luovan ajattelun. Typerällä ajattelulla aiheutetaan vahinkoa kaikille.

Nyt, jos koskaan koko maakunnan kannattaa yhteistuumin ryhtyä sellaisen hankkeen läpiviemiseen, josta seuraava sukupolvi saisi täyden hyödyn. Ilmastomuutoksesta paljon puhutaan ja rustataan julkilausumia. Vihdoin olisi aika siirtyä sanoista tekoihin. Yksi mies – yksi auto-periaate kaipaa selkeästi kestävämmän vaihtoehdon. Henkilöautoahan joka tapauksessa tullaan käyttämään haja-asutusalueilla.

Seppo Saari

 

17.7.2009 09:00

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva