Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Biopolttoaineiden kilpailukyky heikentyy

Kuva: Biopolttoaineiden kilpailukyky heikentyy

Fossiilisten ja bioperäisten liikennepolttoaineiden hintaero on kasvanut huimasti, kun raakaöljyn hinta on alhaalla.

- Jotta biopolttoaineet olisivat itsessään kannattavia, raakaöljytynnyrin pitäisi maksaa pitkälti yli toista sataa taalaa, Öljy- ja kaasualan keskusliiton toimitusjohtaja Jarmo Nupponen sanoo.
Raakaöljyn hinta on laskenut alimmilleen sitten vuoden 2004. Raakaöljyn tynnyrihinta on liikkunut viime päivinä noin 40 dollarin tasolla.
Kasvava hintaero fossiilisten ja bioperäisten liikennepolttoaineiden välillä ei kuitenkaan uhkaa biopolttoaineiden tuotantoa. Siitä pitävät huolen Euroopan unionin asettamat velvoitteet, joiden mukaan fossiilisiin polttoaineisiin on jatkossa sekoitettava mukaan biopolttoaineita.
Euroopan parlamentin joulukuussa hyväksymän direktiivin mukaan Euroopan unionin tavoitteena on 10 prosentin bio-osuus liikenteen polttoaineissa vuonna 2020. Vuoteen 2010 mennessä biopolttoaineosuus on kasvatettava 5,75 prosenttiin.
- Tämä pitää huolen biopolttoaineiden kysynnästä, hinnasta riippumatta, Nupponen sanoo.
Siksi raakaöljyn halpeneminen ei vaaranna öljy-yhtiöiden tekemiä suurinvestointeja biopolttoaineiden tuotantoon. Muun muassa Nesteen Porvoon jalostamot ovat panostaneet paljon biodieselin valmistukseen.
Maksumiehiksi joutuukin tavallinen kuluttaja. Raakaöljyn halpa hinta ei näy bensapumpulla jatkossa samalla tavalla kuin aikaisemmin, koska polttoaineisiin sekoitetaan lähinnä palmuöljystä tehtävää biodieseliä tai maissista poltettavaa bioetanolia.

Öljyalan asiantuntijoiden mukaan biopolttoaineista tulee pitkällä tähtäyksellä kannattavia. Kukaan ei kuitenkaan tiedä, milloin öljy alkaa oikeasti loppua.
- Pitkän päälle biopolttoaineiden kannattavuus paranee ilman muuta. Jossain vaiheessa öljy alkaa käydä vähiin ja silloin pitää olla vaihtoehtoja olemassa, Nupponen sanoo.
Samalla biopolttoaineiden ekologisuus on joutumassa arvostelun kohteeksi. Muun muassa ympäristöjärjestö Greenpeace on lähtenyt kampanjoimaan Nesteen biodieseliä vastaan. Järjestö on muistuttanut, että biodieselin pääasiallisena raaka-aineena käytetään päiväntasaajalla kasvatettua palmuöljyä. Se joudutaan rahtaamaan Porvoon jalostamoille toiselta puolelta maapalloa. Aleksi Vienonen/UP-uutispalvelu

 

Milloin bensan hinta lähtee nousuun?

Autoilijat ovat joulun ajan saaneet tankata ennätyshalpaa polttoainetta. Ahvenanmaalla ja paikoin Manner-Suomessakin päästiin jo alle euron litrahintoihin.
Tällä hetkellä litra 95-oktaanista bensiiniä irtoaa bensapumpulta keskimäärin 1,10 eurolla. Kesällä litrahinta oli puolisen euroa enemmän.
Halvat hinnat jäänevät historiaan taantuman poikkeusilmiönä. Kansainvälinen talouskriisi on painanut raakaöljyn hinnat alas. Hinta lähtee nousuun, kunhan taantumasta selvitään. Tosin kukaan ei tiedä, milloin tuo hetki koittaa.
Bensiinin hinta on öljy- ja kaasualan keskusliiton tilastojen mukaan ollut tällaisissa lukemissa viimeksi kevättalvella 2005, dieselöljy kesällä 2007 ja kevyt polttoöljy alkuvuodesta 2007.
Bensiinin hinta-alen jatkumista puoltaa se, että raakaöljyn hinta ei lähtenyt nousuun joulun alla vaikka öljynviejämaiden järjestö Opec päätti 17. joulukuuta ennätyksellisen suuresta öljyntuotantokiintiön leikkauksesta tammikuun alusta alkaen.
Öljyn hinta ei kääntynyt päätöksen jälkeen nousuun, vaikka kiintiötä leikattiin enemmän kuin markkinoilla odotettiin. Sen sijaan raakaöljyn hinta jatkoi laskuaan.

8.1.2009 09:10

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva