Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Porin teatteritalosta löytyi yhdeksän eri värikerrosta

Kuva: Porin teatteritalosta löytyi yhdeksän eri värikerrosta

Jos maalarimestari Jaana Finnberg saisi päättää, hän palauttaisi Porin teatteritaloon sen alkuperäisen eli uusrenessanssityylisen värityksen, eli melko tummaa punaista seiniin ja vaaleita ja heleitä sävyjä kattopintoihin.

Kuva: Jaana Finnbergin mielestä teatterisalia voitaisiin palauttaa hienostuneempaan tunnelmaan.

Finnberg on laatinut Porin teatteritalon sisätiloista väritystutkimuksen. Se ja Ark-Byroon tekemä rakennushistoriallinen selvitys luovat pohjaa tulevalle teatteritalon peruskorjauksen suunnittelulle.
Jaana Finnberg löysi rakennuksesta yhdeksän eri värikerrosta. Hän pitää tärkeimpänä alkuperäistä, eli uusrenessanssista tyyliä.
– Mahdollisuuksia ei ole isoihin esiin ottoihin, mutta pieniä fragmentteja niistä voidaan jättää.
Teatterissa ei ole kattomaalauksia kuten kaupungintalolla. Teatterisalin katossa olevat maalaukset on maalattu ensin kankaalle ja pingotettu sitten paikoilleen.
Kattomaalauksia on saattanut olla ravintolasalissa, mutta jos niitä on ollut, ne ovat tuhoutuneet taloa 1914 ja 1916 koetelleissa tulipaloissa.
Lehtijutussa 29.12.1884 pidetystä vihkiäisjuhlasta kerrotaan paitsi punaisista seinistä myös aulan arabeskeista, eli kasvi-, eläin- ja ihmishahmoisista maalauksista, mutta Jaana Finnberg ei löytänyt sellaisia, koska maalausten kohdalle on tehty aikanaan uudet oviaukot.

Ark-Byroon rakennushistoriallisessa selvityksessä käydään läpi tilojen historiallinen ja rakennustekninen merkitys ja kunto.
Ensimmäiseen luokkaan sijoitetaan toimivat ja elämykselliset tilat, ja niihin lasketaan aula ja katsomo, sekä pikkuportaat toimistosiiven vieressä.
Teatterisalissa on alkuperäistä muun muassa Henrik Nerpinin puinen kattokruunu, joka on kullattu Tukholmassa. Myös katon seitsemän Tukholmassa kankaalle maalattua ympyrämaalausta ovat alkuperäisiä, samoin esirippu. Koristelun ja esiripun suunnitteli tukholmalainen Carl Grabow
Toiseen luokkaan on sijoitettu vähän huonommin säilyneet tilat, kuten kulissivarasto, uudisrakennuksen aula, toimistotilat ja vessat. Näiden suhteen pitää miettiä, mitä voidaan tehdä.
Kolmanteen eli huonokuntoisimpien tilojen luokkaan on laskettu näyttämön takaosa ja uudisrakennuksen kaikki muut tilat paitsi aula.


Jaana Finnbergin mielestä teatterisalia voitaisiin palauttaa hienostuneempaan tunnelmaan.
– Kun astuu sisään teatteriin, tuntee tulevansa 70-luvulle. Vasta kun menee saliin, aistii uusrenessanssin hengen.
Finnberg kuvaa 70-luvulla tehtyä remonttia ”70-luvun ajatusten mukaiseksi, eräänlaiseksi restauroinniksi.” Hän viittaa siihen, että kaikki vanhan näköinen ei ole restauroitua, vaan vanhan tyylin jäljittelyä, kuten teatterisalia ympäröivien käytävien seinäfriisit ja lamput.
Teatterisalissakin tehtiin 70-luvun restauroinneissa muutoksia.
– Väritys on ollut huomattavasti monimuotoisempi, 70-luvulla sitä on ”oikaistu”. Seinäväritys oli alun perin punainen, mutta eri sävyä kuin nyt.
Samoin teatterisalissa on käytetty lateksia, jotka ovat maalarimestarin mielestä hyvin muovimaisen tuntuista.
Finnberg esittää myös, että aulan nykyinen vaaleahko sävy palautettaisiin punaiseksi tai punaruskeaksi.
– Miksei myös aula voisi olla punainen, koska salikin on.
Hän muistuttaa, että väriskaala on laaja, mutta kokonaisuuteen tulisi värejä sopivassa suhteessa.
– Seinäväritykset ovat suht simppeleitä, ja katoissa on yksinkertaisia viivamaalauksia. Niiden toteuttaminen ei ole kallista.
Vuonna 1971 rakennettu uudisosa ei saa Ark-Byroolta kovin suurta tunnustusta, eikä Jaana Finnbergkään kutsuisi sitä ihan oman aikansa arkkitehtuurin ”helmeksi” mutta kuitenkin hyväksi edustajaksi, jossa on paljon säilyttämisen arvoista, kuten retrovärit oranssi, punainen ja vihreä.
Heli Kokko

 

Ensi vuodelle suunnittelurahaa

Porin teatteritalon uuden remontin suunnitteluun on varattu kaupungin ensi vuoden budjettiin 100 000 euroa, ja vuodelle 2010 on tarkoitus varata 900 000 euroa. Suunnittelukustannukset ovat kaksi kolme miljoonaa euroa.
Remontin kokonaiskustannusarviona on mainittu 15 miljoonaa euroa, mutta teatterisäätiön hallituksen puheenjohtajan Ulla Turkin mukaan tämän hetken näkymien valossa summa ei ole realistinen, vaan se tulee pienenemään.
– Puolet kustannuksista on tekniikan osuutta, ja juuri tekniikasta jouduttaneen karsimaan.
Rahoitus ei myöskään jää yksin kaupungin harteille, vaan avustusta saataneen melko varmasti esimerkiksi opetusministeriöltä.
Ulla Turkin mukaan kaupungin hallinnossa vallitsee myönteinen henki teatterin kunnostamisen suhteen. Rakennus on myös suojelukohde, ja se on viimeinen kunnostettava rakennus kaupungin kulttuurihistoriallisesta kokonaisuudesta, jota edustavat muun muassa raatihuone ja kaupungintalo.
Kun remontin alkuun päästään, teatteri tarvitsee tilapäistiloja. Teatterin johtajan Patrik Draken mukaan niitä aiotaan kysyä Porin oluttehtaalta.

11.12.2008 09:15

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva