Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Porin seudun Paras-suunnitelmalle huippupisteet

Kuva: Porin seudun Paras-suunnitelmalle huippupisteet

Porin seudun Paras-suunnitelma on rankattu kansallisessa arvioinnissa jaetulle toiselle sijalle omassa luokassaan, eli alle 200 000 asukkaan väestöpohjan seutujen joukossa. Kakkostila tuli yhdessä Jyväskylän seudun kanssa. Ykkösenä on Joensuun seutu.

Arvion mukaan Porin seudun suunnitelmassa on esitetty hyviä välineitä kuntien yhteistyöhön. Kehittämistä löytyy vielä erityisesti toimenpiteiden konkretisoinnin ja aikataulutuksen osalta. Arviota esitellään Porin kaupunginhallitukselle 17. marraskuuta.
Paras-suunnitelman toteuttaminen on jo saatettu alulle. Käytännön työn koordinoinnista vastaa Karma eli Karhukuntien maankäytön, asumisen ja liikenteen työryhmä, jossa on edustus kaikista kunnista. 
- Me olemme tietenkin iloisia hyvästä sijoituksesta ranking-listalla. Arvio antaa vahvan pohjan työn jatkamiselle, Porin apulaiskaupunginjohtaja ja Karman puheenjohtaja Kari Hannus summaa.
Porin seudun Paras-suunnitelman laatimiseen ryhdyttiin uudelleen maaliskuussa 2008, kun oli käynyt ilmeiseksi, että valtiovalta käyttää suunnitelmia kaupunkiseutujen arvioinnin perustana.
Kaupunkiseutusuunnitelman laatimiseen osallistuivat kaikki seudun 11 kuntaa: Pori, Luvia, Merikarvia, Nakkila, Noormarkku, Pomarkku, Ulvila, Harjavalta, Huittinen, Kokemäki ja Vampula. Suunnitelmalla on kuntien vahva tuki ja kaikki kunnanvaltuustot ovat sen hyväksyneet.
Kari Hannuksen mukaan Paras-suunnitelmassa ei nyt oteta kantaa kuntarakenteisiin, vaan pyritään käytännönläheisyyteen ja konkreettisiin tuloksiin. Tavoitteista laaditaan vuosittainen toteuttamissuunnitelma. Päämääränä on Porin kaupunkiseudun rakennemalli, jossa sovitetaan yhteen maankäytön, asumisen, liikenteen ja rajat ylittävien palveluiden tulevaisuuden haasteet sekä tavoitteet.
Asumisen kärkihankkeena laaditaan seutu- ja kuntakohtaiset asumisprofiilit seudun ulkopuolelle suuntautuvan markkinoinnin tueksi. Lisäksi laaditaan koko seudun kerrostalokannalle hissien rakennusohjelma ja käynnistetään se.
Kuntakohtaiset palveluasunto-ohjelmat aiotaan yhdistää ja laatia yhteinen palveluasuntojen rakentamisohjelma. Samalla tutkitaan vuokratalojen ja vanhustentalojen muutosmahdollisuuksia tuettuun palveluasumiseen.
Joukkoliikenteessä kärkitavoitteena on toimivan työmatkaliikenteen aikaansaaminen, kuntien vastuun lisääminen ja edunvalvonnan tehostaminen. Tätä työtä valmistelemaan on palkattu maakunnallinen henkilöliikennelogistikko.
Maaseutusihteeri Pasi Pitkänen muistuttaa, että pienelle kunnalle alkaa olla jo elämän ja kuoleman kysymys se, miten sieltä pääsee suurempaan keskukseen. Kun vielä mukaan lasketaan ilmastoasiat ja öljyn hinta, on joukkoliikenteen kehittäminen tärkeässä asemassa.
- Porin ja Huittisten seuduilla joukkoliikenneasiat ovat kohtuullisen hyvällä mallilla. Mutta muualla on vielä paljonkin parantamisen varaa.
- Konkreettisena esimerkkinä se, että jos Pori-Noormarkku liitos toteutuu, se merkitsee ilman muuta huomattavia parannuksia Noormarkun sivukylien joukkoliikennetilanteeseen, Kari Hannus jatkaa.
Paras-suunnitelma sisältää myös tavoitteita seudun liikennemäärärahojen lisäämiseen ja liikenneturvallisuuden parantamiseen. Kuntien yhteistyötä tässä asiassa tiivistetään entisestään ja  selvitetään, voitaisiinko perustaa alueellinen yhteistyöryhmä, jossa myös Tiehallinto on mukana.
Porin kaupunkisuunnittelupäällikkö Olavi Mäkelän mukaan Porin kaupunkiseudun rakenne on sellainen, että se helpottaa yhteisen maankäytön ja palvelujen suunnittelemista. Välimatkat ovat moniin muihin seutuihin verrattuna vielä varsin lyhyitä.
- Työtä on kuitenkin edessä valtavasti ja tarvitaan myös hallintokulttuurin muutosta. Virkamiesten ja päättäjien identiteetin olisi viimeistään nyt sitouduttava koko kaupunkiseutuun, eikä pieneen kylään, Mäkelä kiteyttää.
Maarit Kautto

  

”Kukaan ei joudu Porin velkojen maksumieheksi”

Porin apulaiskaupunginjohtaja Kari Hannus kiittelee kuntien sitoutumista Paras-suunnitelmaan. Hänen mukaansa Pori ei ehkä aina ole ollut helppo yhteistyökumppani, mutta viimeisten kymmenen vuoden aikana on menty paljonkin parempaan suuntaan.
- Seutuyhteistyö on jo nyt varsin pitkälle vietyä. Tulevaisuudessa sen kehittymiselle on entistä paremmat mahdollisuudet nyt, kun työtä koordinoi yksi taho, eli Karma.
Hannus kuitenkin peräänkuuluttaa jonkinlaista kohtuutta kuntaliitos- ja yhteistyökeskusteluun.
- Lehtien tekstiviestipalstoilta ja yleisönosastoista saa lukea kommentteja velkaisesta Porista ja siitä, että mahdollisen liitoksen toteutuessa pieni kunta joutuu maksumieheksi. Näinhän asian laita ei kuitenkaan missään tapauksessa ole.
- Todellisuudessa Porin lainakanta on suurten kaupunkien keskiluokkaa, eli noin 1 500 euroa per asukas, mutta taseessa on varaa 8 800 euroa per asukas.
- Porin konsernivelat ovat paljonkin pienemmät kuin suurten kaupunkien keskimäärin. Porilla on noin 110 miljoonaa euroa velkaa, mutta pelkästään Pori Energialta on saamisia noin 130 miljoonaa euroa.
- Pori myös rahoittaa käytännössä yksin monia palveluita, joita käyttävät kaikki maakunnan asukkaat, esimerkkinä vaikkapa yliopistokeskus. Näinhän sen pitää ollakin, mutta toivoisin taloudelliseen keskusteluun rehellisyyttä, Hannus tiivistää.

14.11.2008 09:10

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva