Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Uuteen mopokorttiin tulossa ajokoe liikenteessä

Kuva: Uuteen mopokorttiin tulossa ajokoe liikenteessä

Porin Liikenneopiston liikenneopettaja Seppo Tuumi kannattaa liikenteessä tapahtuvan ajo-opetuksen liittämistä mopokorttikoulutukseen. Vaikka tulossa oleva uudistus voi nostaa mopokortin hinnan jopa viisinkertaiseksi, se parantaa kuitenkin huomattavasti mopolla ja mopoautolla ajamisen turvallisuutta.

Tuumin mielestä mopon ja mopoauton ajo-opetus pitäisi jopa eriyttää toisistaan, sillä mopoauton käsittely liikenteessä vastaa enemmänkin pienellä autolla kuin mopolla ajamista.

- Auton ja moottoripyörän kuljettamiseenkin vaaditaan erilaiset koulutukset ja omat ajokortit. Mielestäni mopolla ja mopoautolla ajaminen eroavat sen verran toisistaan, että tämä pitäisi opetuksessa ottaa huomioon.

- Mopolla ajetaan tien reunassa, eikä varsinaisella ajokaistalla. Mopoautolla taas huristellaan ajokaistalla autojen joukossa ja sen kanssa on sopeuduttava nopeatempoiseen liikennevirtaan.

Mopoautot ovat silmin nähden lisääntyneet Porin liikenteessä viimeisten kolmen neljän vuoden aikana. Tuumi korostaa, että kaupungissa mopoauto on kätevä ja edullinen kulkupeli. Se on myös turvallisempi kuin mopo, kunhan vain liikennesäännöt ja käsittelytaidot ovat kuljettajalla hallussa.

- Mopo kaatuu helposti, mopoauto taas ei. Törmäysonnettomuuksissa molemmat ovat yhtä turvattomia, sillä mopoauton kevyt rakenne ei juurikaan lisäsuojaa tarjoa.

- Mopoautolla saa ajaa enintään 45 kilometriä tunnissa, joten maanteillä se on ikävästi muun liikenteen tukkona. Siksi en suosittelekaan mopoauton käyttöä teillä, joissa on yli 50 kilometrin nopeusrajoitus.

Seppo Tuumi on sitä mieltä, että mopoautojen nopeutta pitäisi nostaa 50 kilometriin tunnissa, jolloin ne sulautuisivat paremmin esikaupunkialueiden liikenteeseen.

Harrastuksissa käyville nuorille mopoauto on oiva kulkuväline, sillä sen takatilaan mahtuu hyvinkin paljon tavaraa. Sateella taas mopoauto suojaa kastumiselta.

- Kaiken kaikkiaan mopoauto on oiva vaihtoehto kaupunkiliikenteeseen ja kohtalaisen lyhyille matkoille. Nuorten tulee kuitenkin muistaa, että sillä ei voi ajella miten sattuu.

Mopokorttiuudistuksen valmistelu on nyt siinä vaiheessa, että työryhmä on saanut aiheesta lausuntoja. Mielipiteensä ovat lausuneet muun muassa sisäministeriö, Ajoneuvohallintokeskus, Liikenneturva, A-Katsastus, Autokoululiitto sekä kaupan edustajat. Ehdotus uudesta mopokortista valmistunee ensi kevääksi.

Mopokorttityöryhmä esittää, että mopokortin ikäraja jäisi nykyiseen 15 vuoteen, mutta pakolliseen teoria- ja käsittelyopetukseen voisi osallistua jo aiemmin.

Mopon käsittelyä harjoiteltaisiin suljetulla alueella, jonka jälkeen seuraisi varsinaista ajo-opetusta liikenteessä.

Työryhmän mielestä teoriaa tarvittaisiin 4-6 tuntia, käsittelyopetusta vähintään kaksi 25-minuuttista, ja ajokoulutusta liikenteessä vähintään neljä kertaa 25 minuuttia.

Tällä hetkellä mopokortti maksaa noin 90 euroa, mutta kattavampi koulutus ja uusi tutkinto nostaisivat hinnan autokouluissa 400-500 euroon ja opetusluvalla 150-200 euroon. Kustannuksia tasattaisiin kuitenkin sillä, että koulutus otettaisiin myöhemmin huomioon auton ajokorttia suoritettaessa.

Lausunnoissa esitetään myös, että mopoilijoillekin luotaisiin samanlainen rikkomusseuraamusjärjestelmä kuin autoilijoilla on. Jos rangaistuksia kertyisi liikaa vuoden tai kahden sisällä, mopokortti nostettaisiin kuivumaan.

Koulutuksessa toivotaan lisäksi käsiteltävän myös päihteitä ja mopon virittämistä.

Maarit Kautto

12.9.2008 09:00

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Oletko löytänyt kanttarelleja?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva

 

Kuva: Rajala