Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Ahlaisten Tukkikoskentien uusi silta rakennettiin talkoovoimin

Kuva: Ahlaisten Tukkikoskentien uusi silta rakennettiin talkoovoimin

Ahlaisten Pohjansahan läheisyydessä sijaitseva, Uksjoen ylittävä Tukkikoskentien vanha silta on purettu ja tilalle on rakennettu uusi silta talkoovoimin. Perinteisen puusillan rakentamisen kului talkoolaisilta vain kolme viikkoa.

 ”Kreivin sillaksi” ristityllä Tukkikoskentien sillalla, vietetään tänään perjantaina vihkimisjuhlaa, joka alkaa kello 19 kahvitarjoilulla ja sillan vihkimisellä. Vihkipuheen pitää Porin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Mikko Elo.

Juhla jatkuu siltatansseilla, jossa harmonikkaa soittaa Mailis Mäki.

Siltapiirustukset tehnyt ja talkoissa mukana työskennellyt Kauko Heikkilä toivottaa kaikki tervetulleiksi siltajuhlaan. Hän on syystä ylpeä talkooporukan aikaansaannoksesta: – Ollaan me vaan taitavia jeppejä!

Siltaa rakentamassa ovat olleet Tuomo Ylinen, Mikko Sallgen, Jukka Tukkikoski, Mikko Tukkikoski, Pasi Salonen, Ilmo Laine ja Kauko Heikkilä, ja ruokahuollosta ovat huolehtineet Kaija Sallgen ja Harry Tukkikoski. Myös kaupungin teknisen palvelukeskuksen johtaja Jukka Kotiniemi ehti olla mukana talkoissa jonkin aikaa.

– Vanhan talkooperinteen mukaan pikkupojat, Santeri Sallgen 8, Elias Heikkilä 10 ja Joonas Heikkilä 8 ovat olleet mukana oppimassa vanhoja katoamassa olevia työtaitoja ja talkoo- ja yhteistyöhenkeä, Kauko Heikkilä myhäilee.

Heikkilän mielestä ihmisten kannattaisi enemmän osallistua talkoisiin ja oman kylän ehostamiseen. Hän neuvoo jättämään sohvan ja television ja lähtemään yhteisiin rientoihin.

Kreivin sillan talkoolaisten on ollut sikäli helppoa tehdä yhteistyötä, että he ovat tunteneet toisensa jo lapsuudesta saakka.

Itse sillan rakentamiseen kului siis kolme viikkoa pitkää päivää tehden, mutta valmisteluissa vierähti kaksi vuotta. Nopeammin olisi selvitty, jos heti olisi päästy yksimielisyyteen siitä, millainen silta rakennetaan.

Rakentamiseen saatiin Porin kaupungilta silta-avustusta, ja sen myöntämisen jälkeen jotkut käyttäjät esittivät, että Tukkikoskentie levennettäisiin metsäautotieksi ja samalla puusilta korvattaisiin nykyistä silta-aukkoa huomattavasti suuremmalla siltarummulla.
Satakunnan Museon tutkija Liisa Nummelin asettui kuitenkin puusillan rakentamisten kannalle, joka oli myös sillan partaalla asuvan Eero Tukkikosken ja kyläläisten toivomus.

Puurakentaja-metsästäjä Eero Tukkikoski on syntynyt ja ikänsä asunut sota-aikaa lukuun ottamatta sillan lähellä. Hän on rakentanut sukulaistensa kanssa edellisen puusillan 80-luvulla.

Sillan leveys on noin viisi metriä ja pituus noin kymmenen metriä. Sillasta on käytetty työnimeä ”Kreivin silta”, koska Eero Tukkikoskea ja hänen isäänsä suutari Vihtori Tukkikoskea on kumpaakin laajalti kutsuttu kreiviksi.
Heikkilä kiittelee Porin kaupunkia siitä, että se toimitti siltaan tarvittavan puutavaran ja Merikarvian kuntaa kaivinkonetyöstä, sepelistä ja pulteista.
Työvälineitä on käytetty joitakin koneita, mutta sähkölaitteita tärkeämpiä työvälineitä ovat olleet kirves, saha, vasara – ja mitta. Heikkilä muistuttaa, kuinka tärkeää mittatekninen tarkkuus on etenkin sillan rakentamisessa.

Silta on rakennettu täyspuusta, ei mistään liimapuupalkista. Heikkilän mielestä Suomessa voitaisiin puuta käyttää nykyistä paljon enemmän muuhunkin kuin poltettavaksi ja paperiin.

Heli Kokko

11.7.2008 09:03

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva