Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Maamoottorin meteli kuulostaa harrastajan korvissa rauhoittavalta

Eino Jakobsson esittelee mielissään viiden hevosvoiman Sarinin maamoottoria. Se herätettiin henkiin kunnostusurakan jälkeen keväällä.

 

Hän käynnistää vanhan, jykevän moottorin sivusta veivaamalla. Moottorin ääni on kova. Paukahteleva vekotin värisee käydessään niin paljon, ettei meinaa pysyä paikallaan.


Tämä on siikaislaisen taksiautoilija Eino Jakobssonin harrastus: maamoottorit. Tällä hetkellä miehellä on näitä antiikkisia koneita kahdeksan. Tänä keväänä hän hankki niistä kaksi.


Nykyisin maamoottoreita näkee oikeastaan vain museo- ja harrastuskäytössä. Ennen kun kaikkialla ei ollut vielä sähköä, maamoottoreita käytettiin voimanlähteenä. Ne pyörittivät muun muassa myllyjä, sirkkeleitä ja tappureita. Maamoottoreiden käyttö hiipui 60-luvulla, kun sähkömoottorit ja puimurit yleistyivät.


- Sittemmin osa on lojunut suuleissa ja osa on viety metsiin ruostumaan. Vasta viime vuosina on huomattu, että maamoottorit ovatkin aarteita. Nyt niitä ei meinaa saada enää mistään, Jakobsson kertoo.

Eino Jakobsson sai ensikosketuksensa maamoottoreihin pikkupoikana, kun hän oli mukana tappuririihellä. Perheen isä osasi käyttää moottoria, mutta välillä tarvittiin kunnon asiantuntijaa, jos konetta ei saatu millään toimimaan. Pientä Einoa kiinnosti kovasti miesten hääräily. Pikiset kädet ja öljyn käry.


- Silloin en saanut koskea koneeseen, mutta kun vanhemmat menivät ruokatauolle, me lapset menimme salaa veivaamaan moottorin käyntiin.


Isompana Jakobsson sai olla luvallisesti mukana käyttämässä maamoottoria ja tappuria.


Nyttemmin mies on harrastanut maamoottoreita jo useita vuosia. Hän laittaa kesäisin moottorin hetkeksi käyntiin ja kuuntelee mielellään koneen kovaa ja köhisevää ääntä. Tänä kesänä moottori on veivattu käyntiin muutamia kertoja.


- Näissä vaan on sitä jotakin, hän huokaa.


- Maamoottoreissa ei ole turboa eikä tietokoneantureita. Käyntiäänikin on sellainen, että ahaa, tuo moottori käy. Ne palauttavat nuoruusmuistoja mieleen, hän kertaa koneidensa hienoja ominaisuuksia.


Siikaisten Päivillä muutaman viikon kuluttua kokoelmaansa esittelevän miehen rakkain maamoottori on dieselöljyllä käyvä Rosenlewin porilainen kuulamoottori.


- Siitä on neljäkymmentä vuotta, kun tällainen moottori myytiin maatilaltamme. Vasta nyt sain hankittua vastaavan koneen tilalle. Se on oikein hyvässä kunnossa.

Jakobsson kunnostaa maamoottorinsa itse. Tietenkin välillä vastaan tulee pulmatilanteita, ja niiden selvittämiseen tarvitaan vieläkin kokeneempaa harrastajaa. Varaosia on hankalaa saada, sillä niidenkin valmistus on lopetettu aikoja sitten.


Kahdeksan maamoottoria on yksittäiselle harrastajalle jo hyvä määrä.


Jakobsson ei ole himokeräilijä. Jos eteen sattuu hyväkuntoinen ja mielenkiintoinen kohde, se hankitaan. Turhuuksia ei havitella.


Maamoottoreiden hintahaarukka on leveä. Koneen saa hankittua itselleen parista sadasta muutamalla tuhannella eurolla.


- Jos jollain on oikein hyvä ja toimiva moottori, se ei yleensä ole kaupan, Jakobsson toteaa.


Eipä silti, myöskään Jakobsson ei aio myydä omia koneitaan.

Lilli Vesa

27.6.2008 08:55

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Oletko löytänyt kanttarelleja?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva

 

Kuva: Rajala