Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Esiopetusko koulutoimen alaisuuteen?

Kevät on edennyt jo pitkälle ja luonto puhkeaa jälleen loistoonsa. Kevät tuo myös mieleen edessä häämöttävän kesän ja kesäloman. Muistelen omasta lapsuudestani sitä ihanaa tunnetta, kun maanviljelijät puksuttelivat traktoreillaan pelloille ja aloittelivat kylvötöitä. Silloin todella alkoi tuntua siltä, että kesälomaan oli enää pieni tovi.

 

Kun ensimmäiset lämmittävät auringonsäteet pujahtavat koululuokan ikkunoista sisään alkaa lapsilla kesän ja kesäloman odotus. Lapset suorastaan janoavat ulkoleikkejä ja sisällä tapahtuva luokkaopetus tuntuu aivan tukahduttavan heidät. Lasten ajatukset tuntuvat olevan aivan jossakin muualla kuin opetettavassa asiassa. Tuntuu suorastaan merkilliseltä, että jossakin vaiheessa esitettiin toiveita lasten kesäloman lyhentämisestä. Ymmärrän kuitenkin niitäkin vanhempia, joilla on vain lyhyt kesäloma tai sitä ei ole laisinkaan. Onhan vanhemmilla silloin miettimistä, miten järjestää lapsensa hoidon ollessaan itse työssä.
Toisaalta kevät edetessä tuo opettajille ja kouluun myös toisenlaisia haasteita. Uusia haasteita tuovat tulevat ekaluokkalaiset. Ennen varsinaista kouluun tutustumispäivää luokanopettaja on saattanut käydä useampiakin keskusteluja ja tapaamisia päiväkodin kanssa koskien uusia koulutulokkaita. Tulevat ekaluokkalaiset ovat saattaneet jo käväistä koulussa vähän ennakkoon harjoittelemassa koulutyöskentelyä ”oikeassa” koululuokassa. Omassa koulussani tämänkaltaisen menettelyn mahdollisti päiväkodin läheinen sijainti.

Koulussa oppilailla noudatetaan tarkkoja, seikkaperäisiä ja kokonaisvaltaisia opetussuunnitelmia. Myös päiväkodissa esiopetustyöryhmä on laatinut havainnointilomakkeen esiopetuksen suunnittelun tueksi ja vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön pohjaksi. Täytettyä havainnointilomaketta käydään päiväkodissa läpi yhdessä vanhempien kanssa. Havainnointilomaketta täytetään ja tarkistellaan siis hyvin suunnitelmallisesti. Olisi hyödyllistä kuitenkin myös koulun kanssa käydä keskustelua havainnointilomakkeen pohjalta. Se ei kuitenkaan automaattisesti toteudu. Niin päiväkoti, kuin koulukin tekee siis omat suunnitelmansa lapsille.

Porissa päiväkodin havainnointilomakkeeseen on kirjattu kuusi erityisen tärkeätä kohtaa, jotka ovat lapsen kasvun ja kehityksen kannalta tärkeitä seikkoja. Ovat siis tärkeitä myös, kun ajatellaan lapsen koulun aloitusta. Voisiko siis tulevaisuudessa koulu ja päiväkoti yhdessä pohtia ja laatia havainnointilomakkeen ja sen pohjalta yhdessä käydä vanhempien kanssa keskustelua? Olisi erityisen tärkeätä, että koulun henkilökunta ja päiväkodin henkilökunta voivat esteettömästi vaihtaa ajatuksia ja tietoa lapsen koulunkäyntiin liittyvistä asioista. Esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmiin tulisi mielestäni sisältyä sekä sisällöllinen, että toiminnallinen yhteys. Nykyisen mallin mukaan, sekä päivähoidon, että koulun henkilökunta tekevät kovasti ammattitaitoista työtä molemmat kuitenkin omalla ”sarallaan” vaikka heidän nähdäkseni tulisi yhdistää ammattitaitoaan ja voimavarojaan yhä enemmän. Juuri nimenomaan esiopetuksessa on hyvin paljon asioita, jotka ovat sidoksissa koulunkäyntiin. Esiopetushan on jo niin lähellä varsinaista koulunkäyntiä.

Joissakin yhteyksissä onkin keskusteltu esiopetuksen liittämisestä koulutoimen alaisuuteen. Mielestäni tämänsuuntaista ajattelua tulisikin tarkastella laajemmin. Tässä kohtaa ei niinkään saisi ajatella säästöä vaan puhtaasti lasten edun mukaista toimintaa. Jos ”vanha malli” toimii pitää silti olla valmiuksia ajatella voisiko joku toinen malli toimia vielä paremmin. Yhteistyömuotoja tulisi kehitellä toimivimmiksi ja joustavimmiksi jo lainsäädännöllisistäkin syistä.

Porissa on jo jonkin aikaa joissakin koulussa ansiokkaasti kehitetty esiopetuksen ja alkuopetuksen yhteistyötä. Uskoisin, että esiopetuksen hallintomallin kehittelyn kriittinenkin tarkistelu olisi myös paikallaan. Kehittelyn myötä tietysti sopii toivoa, että tämä osaltaan voisi olla helpottamassa esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä.

Ei sovi unohtaa, että onnistuneet koulutuspalvelut muodostuvat kuitenkin monista eri seikoista mm. vastavuoroisuudesta, ammattitaitoisesta henkilökunnasta, eri sidosryhmien, koulujen ja päiväkotien välisestä yhteistyöstä sekä viihtyisästä, turvallisesta ja asianmukaisesti varustellusta oppimisympäristöstä.

Tarvitaanko sitten esi- ja alkuopetuksen kehittämiseen se, että esiopetus liitetään koulutoimen alaisuuteen? Oli miten oli, päätösten pitää kuitenkin olla ennen kaikkea lasten edun mukaisia. Sitä sopii miettiä.

Sonja Myllykoski

8.5.2008 09:05

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva