Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

"Kuljetusalan ammattiliittojen yhdistyminen epätodennäköistä"

Kuljetusalojen yhteistyökuvioita selvittävä professori Harri Melin ei usko kuljetusliittojen yhdistymiseen yhdeksi ammattiliitoksi. SAK:laiset kuljetusalojen ammattiliitot ovat nimenneet Melinin selvitysmieheksi laatimaan raportin liittojen yhteistyökuvioista.
- En tässä vaiheessa usko kaikkien liittojen yhdistyvän yhdeksi liitoksi, Melin sanoo.

 

Selvitystyön esikuvana on SAK:n edunvalvontajohtaja Lauri Lylyn projekti, jossa hän selvitti SAK:laisten teollisuusliittojen erilaisia yhteistyökuvioita. Lyly julkaisi raporttinsa noin vuosi sitten ja nyt yhteistyöprojekti on varsin pitkällä. Teollisuusliitot tavoittelevat liittofuusioita työnimellä Teollisuuden ammattilaiset TEAM.

Yhden työnantajan liittoja

Melinin mielestä kuljetusalojen liitot ovat hyvin paljon enemmän erilaisia keskenään kuin SAK:laiset teollisuusalojen liitot. Yhteistyössä ovat mukana Auto- ja kuljetusalojen työntekijäliitto AKT, Ilmailualan unioni IAU, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU, Rautatievirkamiesliitto, Suomen Merimies-Unioni sekä Veturimiesten liitto.

Selvitysmiehen asettamisen jälkeen kiinnostuksestaan ilmoitti myös Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY.

Melinin mielestä liitoilla on hyvin erilaiset perinteet työnantajan kanssa käytävissä neuvotteluissa.

- Mukana on yhden työnantajan liittoja ja toisessa ääripäässä on AKT, jonka työnantajat koostuvat suurista kuljetusfirmoista ja lukuisista kuljetusalan pienyrityksistä, Melin sanoo.

Raportti valmistuu elokuussa?

Melinin raportti kuljetusalojen yhteistyökuvioista valmistunee elokuun loppupuoliskolla. Toukokuun loppuun mennessä hän on käynyt keskusteluja eri liittojen hallitusten kanssa. Itse raportin hän kirjoittaa kesän kuluessa.

- Pidämme tästä varamaankin ihan kunnollisen tiedotustilaisuuden sitten lomien jälkeen, Melin sanoo.

Vaikka liittojen varsinainen fuusioituminen onkin varsin epätodennäköinen, Melin on optimisti.

- Vaihtoehto, että mitään ei tapahtuisi, on poissuljettu.

Unionimallilla eteenpäin?

Melin uskoo, että kuljetusalat voivat rakentaa yhteistyötään niin sanotun unionimallin mukaisesti. Työmarkkinaslangiin viime vuosina uinut sana "unionimalli" tarkoittaa, että yhteistyötä rakentavat liitot muodostavat suhteellisen väljän "unionin", mutta eivät varsinaisesti sulaudu yhdeksi uudeksi ammattiliitoksi.

- Yhteistyötä voisi rakentaa esimerkiksi tiedotustoimintaa yhdistämällä, Melin sanoo.

- Uskoisin, että tämä lähtee liikkeelle aluksi unionimallilla, jossa liitot säilyttävät itsenäisyytensä.
 Suurempia vastoinkäymisiä Melin ei ole selvitystyössään kohdannut.

- Kiistakysymyksiä ei ole. Vasta myöhemmin voi tulla sudenkuoppia.

Melin uskoo, että yhteistyön rypyt alkavat tulla esille sitten, kun yksityiskohtia aletaan viilaamaan elokuussa julkaistavan raportin jälkeen.

- Poliittisiin kysymyksiin ei puututa vielä millään tavalla tai siihen, miten hallinto organisoidaan, Melin sanoo.

Jos kuljetusalat päättäisivät yhdistyä SAK:n jäsenliitot koostuisivat suurilta osin "koontiliitoista". Palveluajon ammattilaiset on koottu Palvelualojen ammattiliitto PAM:iin, kuntien ja valtion työntekijät on kerätty Julkisten ja hyvinvointialojen liittoon JHL:ään.

UP/Aleksi Vienonen

25.4.2008 07:52

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva