Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

Valituskierre voi kääntyä Rauman satamassa investointisäästöiksi

Kuva: Valituskierre voi kääntyä Rauman satamassa investointisäästöiksi

Rauman sataman hallituksen puheenjohtaja Oiva Hannukainen toivoo satamaliikenteen kasvun jatkuvan, vaikka teollisuuden puunsaanti tuokin tummia pilviä taivaalle. Pelkästään negatiivisena hän ei näe sitä, että satamalaajennus on viivästynyt valitusten takia.

- Kyllä tilaa tarvitaan pian lisää, mutta taloudellisesti on tärkeää, että töissä päästään etenemään järkevässä järjestyksessä.
Hannukainen toivoo, että samanaikaisesti sataman laajennustöiden kanssa päästäisiin myös väylän syvennystöihin. Nykytietämyksellä näyttää siltä, että sataman laajennukseen päästäisiin 2009 tai 2010. Valtion pitäisi sitä ennen näyttää vihreää valoa Rauman kaupungille, että kaupunki voisi omalla rahoituksellaan aikaistaa väylähanketta.
- Kun päästäisiin viemään molempia hankkeita samanaikaisesti eteenpäin, säästettäisiin työssä, kun väylän ruoppausmassoille ei tarvitsisi erikseen rakentaa läjitysalueita, laskeskelee Hannukainen.
Nyt Rauman satamassa käsitellään kontteja noin 14 hehtaarin kokoisella konttiterminaalialueella, eikä hallituksen puheenjohtaja usko puheisiin, joiden mukaan Vuosaaren sataman valmistuminen vähentäisi Rauman konttiliikennettä.
- Konttipuoli on kasvussa ja kasvaa jatkossakin kun vaan olisi tilaa. Kyllä kummallekin riittää vietävää, mutta Raumalla joudutaan pian myymään ”ei-oota”, jos tilaa ei saada lisää, vakuuttaa Hannukainen.
Hannukainen pohtii, että pian pitää alkaa miettiä uutta konttinosturia.
- Ansaldo alkaa käydä iäkkääksi ja jos alukset jatkavat edelleen kasvua, se käy myös matalaksi ja kapeaksi.

Tilaa uudetkin asiakkaat tarvitsevat
Sataman ja liikenteen kehityksen kannalta Hannukainen pitää hyvänä, että pääoperaattori Stevedorig sai uuden, sataman kehittämiseen panostavan omistajan.
- Ainakin investoinnit lähtivät heti käyntiin. Esimerkiksi konekantaa olisi pitänyt uudistaa jo aikaisemminkin, sanoo entinen ahtaaja.
Hannukainen toivoo, että omistajanvaihdoksen kautta operaattori saisi metsäteollisuuden lisäksi muitakin tukijalkoja. Muuten on mahdollista käydä kuten Haminalle, että satama on hätää kärsimässä, kun UPM vetää liikenteen pois.
Hannukainen kuitenkin painottaa tilaa tarvittavan lisää myös sitä varten, että tilaa uudetkin asiakkaat ensimmäisenä tarvitsevat.
- Kyllä tavoitteena on olla jatkossakin länsirannikon ykkönen, mutta töitä sen eteen täytyy tehdä, vakuuttaa Hannukainen.
Jouko Veijonaho

 

17.4.2008 08:20

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Oletko löytänyt kanttarelleja?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva

 

Kuva: Rajala