Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

30.8.2013 - Telakkateollisuudella totuuden hetket

STX Finlandin päätös siirtää jo Rauman telakalle luvattujen kahden autolautan rakentaminen Turun telakalle on vakava takaisku Raumalle ja koko Satakunnalle, mutta se enteilee totuuden hetkiä myös koko suomalaiselle telakkateollisuudelle.

Satakunnassa meriteollisuuden tilannetta vaikeuttaa vielä se, että myös Porin Mäntyluodosta meni suuri porauslauttatilaus sivu suun.

Korealaisessa omistuksessa oleva STX lupaa kyllä etisiä ratkaisuja suomalaisen telakkateollisuuden pelastamiseksi, mutta uskottavuus STX:n lupauksia kohtaan ei ole Suomessa nykyisin erityisen kovassa kurssissa. Suurissa taloudellisissa vaikeuksissa olevan kansainvälisen yrityksen poukkoileva toiminta ei sekään lisää tuota uskottavuutta.

Edelleen yhtä huonon kuvan kylmäkiskoisesta ajattelusta antaa STX Finlandin varatoimitusjohtajan Jari Anttilan torstaina julkisuuteen antama lausunto, jonka mukaan tärkeintä on koko yhtiön pelastaminen, jolloin yksittäisellä telakalla ei ole suurta merkitystä.

Suomalaisella telakkateollisuudella on monen sadan vuoden perinteet, ja Rauma on ollut yksi tuon perinteen kantajista. On siis ymmärrettävää, että torstaina noin 700 laivanrakentajaa marssi ulos Rauman telakalta vastalauseena omistajan toiminnalle. Nyt käydään kamppailua paitsi jokaisen omasta työpaikasta, koko Rauman telakan olemassaolosta.

STX:n parin tuhannen laivanrakentajan tilanne on ollut epävarma jo viime vuoden syksystä lähtien, jolloin yhtiö veti Turun telkalta pois jättiristeilijätilauksen ja siirsi sen Ranskan telakalleen. Suomen hallitukselta yritettiin saada tuolloin lupausta laivatilauksen rahoitukselle, mutta hallitukselta ei pyydettyä rahaa herunut.

Nyt Metallityöväen liitto vaatii valtiovallalta määrätietoisia toimia Rauman telakan työllisyyden turvaamiseksi.

Puheenjohtaja Riku Aallon mukaan nyt nähdään, mihin maan hallituksen viime joulukuinen päätös olla tukematta suurta risteilijätilausta on johtanut. Käyttöpääomalainan myöntäminen Turun telakalle olisi varmistanut siellä täystyöllisyyden, jolloin Rauman telakallekin olisi riittänyt töitä.

Näyttääkin siltä, että suuret laivatilaukset menevät Suomesta muualle, ellei valtio lähde EU-säädöstenkin uhalla tukemaan tilausten saamista.

On toki ymmärrettävää sekin, ettei valtio ole halukas antamaan suoraa rahallista tukea kuralla olevalle korealaisyhtiölle. Toisaalta, tukeehan Suomi myös kuralla olevaa Kreikkaa.

Nyt olisikin harkittava muita tukimuotoja, joilla telakkateollisuus turvataan. Olisi esimerkiksi harkittava, tarvitseeko valtio itse uusia aluksia, jotka rakennettaisiin Suomessa?

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Oletko löytänyt kanttarelleja?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva

 

Kuva: Rajala