Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

8.5.2013 - Valtion pitää pelastaa telakkateollisuus

Suomalaisen telakkateollisuuden tulevaisuutta vakavasti uhkaavat STX Finlandin vaikeudet ovat saavuttamassa päätepisteensä, kun sen korealaisomistaja on konkurssikypsä. Se on ilmoittanut Turun ja Rauman telakoiden olevan myynnissä, mutta tiedot tästäkin ovat epävarmoja.

Joka tapauksessa Suomessakin poliitikot ovat viimein hyväksymässä sen tosiasian, että valtion pitää tavalla tai toisella osallistua telakkateollisuuden pelastamiseen. Hallituspuolueiden eduskuntaryhmissä asiasta on päästy periaatteelliseen yksimielisyyteen. Nyt täytyy vain löytää ne kumppanit, joiden kanssa valtio lähtee hankkeeseen mukaan, ja ryhtyä tositoimiin.

Selvää lienee se, ettei valtio lähde telakoiden pääomistajaksi, mutta esimerkiksi SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman on todennut, että valtion tulisi aktiivisesti ohjata pelastusoperaatiota. Osaomistajana valtio voisi edistää telakkateollisuuden osaamisen ja työpaikkojen säilymistä Suomessa.

Ratkaiseva rooli valtion osallisuudessa on elinkeinoministeri Jan Vapaavuorella (kok), joka on aiemmin suhtautunut nihkeästi valtion omistukseen. Nyt hänkin on muuttanut kantansa, eikä Vapaavuori pidä poissuljettuna, että valtio lähtisi telakoiden omistajaksi. Hän on kuitenkin edellyttänyt sitä, että yksityisen sektorin pitää kantaa päävastuun telakoiden omistamisesta. Sellainen yksityinen taho voisi olla esimerkiksi suomalaisten alihankkijoiden yhteenliittymä.

Nyt hallitukselta odotetaankin varsin nopeita päätöksiä asiasta, ainakin sitä, että se kertoo yksiselitteisesti halustaan lähteä telakoiden omistajaksi. Ellei tällaista ilmoitusta tule, alkaa tilanne olla todella huolestuttava.

Suomessa ei ole nyt varaa samaan mitä Ranskassa, jossa valtio jo on osaomistajana STX:n telakoissa. Ranskassa on alettu vaatia, että valtio ryhtyy nostamaan telakkaomistustaan, mutta siellä hallitus on toistaiseksi tyytynyt seuraamaan tilannetta.

Suurin huoli on, totta kai, Turun ja Rauman telakoiden yhteensä liki 3 000 työntekijällä, joiden työpaikat ovat uhattuina. Mutta telakoiden välilliset työllisyysvaikutukset ovat paljon suuremmat, joten jo senkin perusteella kyse on kansallisesta ongelmasta.
On muistettava, että suomalaiset ovat laivanrakentajakansaa. STX:n ulkopuolellakin on paljon meriteollisuutta mm. Raumalla. Siksi Helsingin Sanomien haastatteleman emeritusprofessori Jorma Tainan ajatus isosta meriklusterin superyhtiöstä, jossa olisivat mukana kaikki Suomen merelliset valmistajat, kuulostaa harkinnan arvoiselta.

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Oletko löytänyt kanttarelleja?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva

 

Kuva: Rajala