Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

4.1.2013 - Telakkarahoituksen kiemurat syytä selvittää tarkkaan myös kotimaassa

Hallituksen kieltäytyminen maksamasta STX:n Turun telakalle sen pyytämää 50 miljoonan euron rahoitusta on katsottu yhdeksi merkittäväksi syyksi siihen, että eteläkorealaisessa omistuksessa oleva STX aloittaa ensi viikolla Turun ja Rauma telakoilla yt-neuvottelut työntekijöiden vähentämiseksi.

Turun telakka menetti amerikkalaisen risteilijätilauksen STX:n Ranskan telakalle, josta Ranskan valtio omistaa kolmanneksen. Suomessa on arvosteltu hallitusta siitä, että miksei Suomen valtio pystynyt antamaan vaadittua rahoitusta EU-säädöksiin vedoten, kun samaan aikaan Ranska pystyi antamaan tarvittavat tuet.

Hallituksen ja päätöksestä vastaavan ministerin, elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren (kok) vastaus on ollut, että Suomen pitää selvittää, onko Ranskan hallitus rikkonut EU:n määräyksiä tukea myöntäessään.

Selvitykset eivät paljon lämmitä niitä Turun ja Rauman telakoiden työntekijöitä, jotka ehkä satamäärin joutuvat yt-neuvottelujen seurauksena irtisanotuiksi. Metalliliitto ja sen paikalliset neuvottelijat tekevät varmasti kaikkensa saadakseen vähennykset mahdollisimman pieniksi.

Laivanrakentajat on nyt lujilla, sillä koko suomalainen telakkateollisuus saattaa olla uhattuna. Silloin vaikutukset olisivat merkittävät Satakunnassakin, eritoten Rauman seudulla. Heidän avukseen tarvitaan nyt koko yhteiskuntaa.

Telakkaväki ja Metalliliitto ovat viime päivinä purkaneet kiukkuaan maan hallitusta kohtaan ymmärrettävästä syystä. Hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan on sanottu nojautuneen ministeriöiden virkamiehiin, jotka ovat vastustaneet viimeiseen asti anotun lainan myöntämistä.

Samaan aikaan kun halutaan selvittää Ranskan valtion tukitoimien laillisuus, tulisi hallituksen antaa tarkka selvitys myös siitä, miksi kotimaassa toimittiin niin kuin toimittiin. Onko taustalla ja vain pienen piirin tiedossa sellaisia syitä, joiden takia lähes selvitystilan partaalla olevalle korealaiselle konsernille ei haluttu antaa Suomessa lainaa? Olisiko risteilijätilaus lainasta huolimatta mennyt Ranskaan?

Se, että Suomen hallitus olisi tehnyt kielteisen lainapäätöksen vain jääräpäisyyttään ja tai lainkuuliaisuuttaan, tuntuu liian helpolta vastaukselta.

Samaan aikaan valtiovallan olisi tehtävä kaikki mahdollinen sen eteen, että Turun telakan saamat kaksi saksalaista pienempää laivatilausta toteutuvat. Ne toisivat töitä todennäköisesti myös Raumalle.

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Oletko löytänyt kanttarelleja?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva

 

Kuva: Rajala