Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

28.9.2012 - Nopeammat junayhteydet ovat tärkeät koko Satakunnalle

Porin ja Tampereen välisen junaliikenteen kehittämistä pohtinut ratatyöryhmä on saanut valmiiksi ehdotuksen, jonka mukaan rataa kunnostettaisiin niin, että se ehkä jo tämän vuosikymmenen lopulla mahdollistaisi nopeiden Pendolino-junien liikennöinnin radalla.

Tämän merkitsisi sitä, että Porin ja Tampereen välinen junamatka sujuisi nykyisen noin puolentoista tunnin sijasta jopa tunnissa, ja Porin sekä Helsingin välisen junamatkan aika lyhenisi  nykyisestä keskimäärin kolmesta tunnista ja vartista kahteen ja puolueen tuntiin.

Ne ovat suuria ajansäästöjä erityisesti työmatkalaisille, joita Porin ja Tampereenkin välin junamatkustajista on suuri osa.
Hanke edellyttää konsulttiselvityksen mukaan 100-140 miljoonan euron ratainvestointeja Porin ja Tampereen välille. Matkalta on poistettava yli 50 tasoristeystä ja pahimpia mutkia on oikaistava, jotta 200 kilometrin tuntinopeudella kulkeva juna voi ajaa radalla. Lisäksi asemille on tehtävä joitakin järjestelyjä ja muutama siltakin pitäisi uusia.

Satakuntalaisia ja pirkanmaalaisia tahoja edustavan ratatyöryhmän jäsenet vakuuttavat, että Porin radan kunnostamisesta tulee alueen tärkein väylähanke nyt, kun valtatie alkaa olla nykyisten liikennevirtojen edellyttämässä kunnossa ja valtatie 8:n peruskorjauskin Porin ja Turun välillä on saatu hallituksen liikennepoliittiseen selontekoon, jonka eduskunta keväällä hyväksyi.
Seuraava selonteko annetaan seuraavalle eduskunnalle joskus neljän vuoden kuluttua, muta sen valmistelu aloitetaan liikenneministeriössä jo aiemmin. Porin radan lobbaajat pyrkivät saamaan hankkeen tuohon selontekoon.

Ratatyöryhmässä edustettuna olevat Tampere ja Pirkanmaan liittokin pitävä hanketta tärkeänä, mutta tärkein se on Satakunnalle ja erityisesti Porille, jotka ovat kärsineet hitaista junayhteyksistä ja vanhoista vaunuista henkilöliikenteessä. Nopeampien junien myötä Pori ja Satakunta pääsevät pois sieltä pussin perältä, jollaisena moni ei-satakuntalainen aluetta pitää.

Pori on maakuntakeskuksista ainoa, johon ei pääse Pendolino-junalla, ja osin siksi Porin radan henkilöliikenne on kärsinyt matkustajakadosta. Radalla kulkee nyt noin 300 000 matkustajaa vuodessa, mutta nopeammilla yhteyksillä matkustajamäärä voidaan kaksinkertaistaa.

Porin ja Tampereen sekä Porin ja Helsingin väliä matkustetaan eniten nyt kumipyörillä, ja nyt Porista Helsinkiin pääsee taas myös lentäen. Juna on kulkuvälineistä ympäristöystävällisin, ja siksikin se on kannatettavaa.

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Joko olet vaihtanut talvirenkaat?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva