Staart
Uusi Aika
Itsenäisyydenkatu 39 B, 28100 Pori, Puh. 044-7300 242, tilaukset ja levikkiasiat, puh. 044-7300 250.

Maksulliseen näköislehteen pääset tästä

Uusi Aika

 

7.8.2008 - Pormestarimallit testattavana

Lokakuun kunnallisvaalien lähetessä on keskustelu tehokkaammasta päätöksenteosta muuttuvien kuntien tiimoilla vilkastunut. Tällainen pohdiskelu on ymmärrettävää ja suotavaa.

Kymmenten kuntaliitosten aikana on keskusteltu kuntalaisten mahdollisuuksista vaikuttaa heitä koskevien asioiden hoitoon. On kysytty, vastaako nykyinen kolmijakoinen päätöksentekomalli kehittyvän kunnan tarpeita.

Kunnanjohtajan vastuulle ja yhteispelille kunnanvaltuuston sekä kunnanhallituksen kanssa on haettu erilaisia vaihtoehtomalleja. Pormestaria etenkin kriisikuntien johtoon peräänkuulutti viimeksi pääministeri Matti Vanhanen.

Pääministeri näytti pelkistäneen toiveensa varsin lyhyeen muotoon suuremmin perustelematta. Hän näyttää uskovan, että etenkin kriisikunnissa suurin päätöksenteon este olisi johtamisen rakenteessa, vaikka monesti kyse on siitä, että nykyistä rakennetta ei osata käyttää oikealla tavalla.

Kuntalaissa määritelty valta- ja vastuusuhde poliittisen johdon ja virkamiesjohdon välillä on riittävän selkeä. Jokioisten kunnanjohtaja Jarmo Määttä totesi julkisuudessa noin vuosi sitten poliittisen johdon voivan niin halutessaan vaikuttaa asioiden valmisteluvaiheessa niiden suuntaan ja tuoda ”poliittista ohjausta” valmisteluun. Kyse on Määtän mukaan tahdosta ja taidosta.
Määttä niin kuin moni muukin nykyinen kunnanjohtaja suhtautuu hieman epäilevästi siihen, voisiko pormestari uutena johtajana istahtaa johtajaksi johtajan paikalle, jonka ympärillä istuu entinen valtuustojen ja kunnanhallitusten porukka ja ennen kaikkea asennepatteristo.

Siksi erilaisia pormestarimalleja pitäisi jo lähivuosina kokeilla muuallakin kuin Tampereella. Sielläkin kokemusta pormestarin työn tehokkuudesta on kertynyt vasta runsaan vuoden verran. Mutta ensi vuoden alusta pormestari valitaan vaalikaudeksi, eli neljäksi vuodeksi.

Pormestarimalleja on todellakin tarjolla useita. Yksi niistä on juuri virkakauden pituus. Tampereen päätös neljän vuoden virkakaudesta herättää keskusteluja. Muun muassa Kuntaliiton Kari Prättälä pohdiskeli jo vuonna 2002 pormestarin sopivaksi virkakaudeksi 6-8:aa vuotta.

Pormestarin valintatavalle on useita vaihtoehtoja. Hän voi olla suoralla vaalilla valittu tai kunnanvaltuuston valitsema virkamies/luottamusmies. Hänen asemansa kannalta suora vaali olisi parempi vaihtoehto. Silloin hän voisi ehkä toimia itsenäisemmin edellyttäen, että valtuusto ei voisi häntä erottaa kesken virkakauden.
Valtuuston valitsema pormestari olisi tietysti enemmän valitsijansa armoilla. Erimielisyydet vahvan johtajan ja valtuuston välillä johtaisivat herkästi kompromissiajatteluun.

Sosialidemokraatitkin kannattavat kesäkuun puoluekokouksen linjauksella pormestarimallia vaihtoehtona lujittaa luottamushenkilöiden asemaa. Puolueessa arvellaan pormestarikokeilun voivan lisätä kansalaisten kiinnostusta päätöksentekoon.
Olisi toivottavaa, että useampi kunta saataisiin mukaan kokeilemaan erilaisia malleja. Kyseessä on jälleen kerran asia, jonka monet ulottuvuudet voidaan joko hyväksyä tai tuomita vain käytännössä. Helppoa ratkaisua ei ole yhdelläkään kunnalla odotettavissa. Haussa on vahva, demokratiaa kunnioittava johtaja. Vähän niinkuin hakuilmoitus, jossa haettiin noin 25 vuotiasta kahden tutkinnon maisteria, jolla on alalta vähintään kymmenen vuoden kokemus.

Tiedotteet

Jakeluhäiriöt

SK:N KANTOALUE Jakelupäivystys
p. 0800 9 6675 (ark. 6.00-11.00, la-su 7.00-11.00)
jakelupäivystys@almamedia.fi
RAUMAN ALUEELLA
Länsi-Suomen jakelu
klo 6.00-16.00 p. 0800 398 336
TILAUSPALVELU
Merja Virtanen p. 044 7300 250
www.uusiaika-lehti.fi

Nyt kysymme

Oletko löytänyt kanttarelleja?

Kyllä Ei
Kuva: Porin sos.dem. Kunnallisjarjesto

 

Kuva: SDP Satakunta

 

Kuva: Turva

 

Kuva: Rajala